Hundar.se hundbutik
Hundbutik Registrera FAQ Medlemslista Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Gå tillbaka   Hundar.se - hundforum > Hundar > Utställning

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2007-08-23, 22:52
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Utställningar

Jag är lite förundrad över vad det är som gör er så intresserade av att ställa ut. Jag har själv gjort det två ggr. Först gången kom jag ända till best in show men där åkte vi ut utan placering. Andra gången fick vi inte ens ett andra pris. Jag anser att den andra domarens bedömning var den riktiga. Men jag känner att min hunds utseende är ju inget jag kan påverka. Om jag tävlar i lydnad eller agility så kan jag ju ändå påverka resultaten genom idog träning. Om man har en drömhund som alltid vinner så kan jag ju förstå att man tycker det är roligt. Men ni som ständigt får 2r vad är det som gör att ni ändå fortsätter att ställa ut?

Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2007-08-24, 01:27
Medlem

Jag gör det mycket för det sociala... Men visst gör jag det för att få visa upp mina hundar också. Jag vill visa upp att jag finns, och jag kommer att uppmuntra blivande valpköpare att ställa också, av egoistiska skäl. JAg vill helt enkelt veta om min avel bevarar rasen på ett bra sätt.

När jag dessutom ser att hundarna tycker om att visa upp sig och vara mig till lags genom att göra något så enkelt att stå upp, då känns det extra bra.
För mig ligger det ganska mycket träning bakom också, och får jag dålig kritik en dag men är nöjd med hur hundarna visade sig är jag lika glad för det, för då är mina hundar verkligen det vackraste jag kan gå hem med!
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2007-08-24, 02:29
marias avatar
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2007
Skicka ett meddelande via MSN till maria
jag gör det av en enda anledning jag tycker det är kul!
Det är spännande, man får träffa folk, umgås hela den sociala biten. Hunden blir socaliserad eller vad man ska säga. får träffa och busa med andra hundar. Man kommer ut!
Och får träffa trevligt folk!
Har inga dåliga erfarenheter än så länge och tänker fortsätta så länge jag har kul! om jag sen får 1or eller 4or kvittar! det är kul och man får vara med vänner ovh se på fina hundar
  #4 (permalink)  
Gammal 2007-08-24, 09:04
Medlem

Allt prat om skitsnack om varandra i utställningskretsar håller ni med om det eller har ni bara positiva erfarenheter?

Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2007-08-24, 09:33
Medlem

Nädå, nog finns det skitsnack och det är den tråkiga biten. Men man får försöka hålla sig till de människor som tycker om en och ens hundar.
Det är ju ändå så att de som är med i SKK praktiskt taget lovat att inte snacka skit på utställningar. I grundreglerna står det nämligen:

"1:4 att på prov, utställning eller tävling inte agera på sådant sätt att det påverkar andra hundars chanser till rättvis bedömning och att inte heller uttala sig nedsättande om andra hundar, funktionärer eller deltagare."
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2007-08-24, 13:14
jiinniis avatar
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Skicka ett meddelande via MSN till jiinnii
Jag känner mig lite delad inför utställning faktiskt .. Tycker det är jätte kul att ställa & att bara se på ..! Man blir ju såklart glad när chihuahuorna får visa fram fötterna såklart

.. men .. allt har ju en baksida .. Endel som ställer verkar tro att .. " så länge min hund är champion , så spelar det ingen roll tex vilket psyke h*n har till andra hundar " .. För mig är utställning ett sätt att se aveslmaterial - men man måste som sagt alltid se på hela hunden ..

Att det föresgår mycket skitsnack på uts är ingen hemlighet direkt . Men så länge folk snackar skit om en får man väl ta d som något positivt :P

Sen har jag ju fått ställa världens bästa Erica också & på så vis lärt känna matte Maria så visst kan uts vara bra med ..
  #7 (permalink)  
Gammal 2007-08-26, 22:12
marias avatar
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2007
Skicka ett meddelande via MSN till maria
Citat:
Ursprungligen postat av evaav
Allt prat om skitsnack om varandra i utställningskretsar håller ni med om det eller har ni bara positiva erfarenheter?
jag måste säga att just vad det gäller utställnings tilfällen har jag inte varit med om skitsnack.
Jag har tack och lov (än så länge) slippt den biten!
Så kan inte kommentera det.
  #8 (permalink)  
Gammal 2007-10-22, 23:29
Nykomling

Reg.datum: Oct 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Jenny m flock
Jag ställer ut mina hundar av den egentligen enkla anledningen att Det är såå kul!

I början när jag ställde ut så var det bara pga den sociala biten, träffa hundvänner man bara träffar på utställningar, och sen var det ju kul att kanske komma hem med nån rosett man kan hänga upp...

Nu när jag ställer ut är det lite mer... "seriöst" kanske man kan säga. Jag är duktigare på att ställa ut eftersom jag har hållt på ett par år, och vi tränar mycket och flitigt under hela året, för att hundarna ska visa upp sig så bra som möjligt, och det gör såå stor skillnad för resultatet. Ja, för att det klart att det är utseendet som bedöms, men det brukar vara rätt tätt mellan den som kommer etta, och den som kommer på reservplats i konkurrensen, så att man har en hund som visar upp sig ÄR viktigt anser jag. Så det jag menar är att det absolut går att påverka resultatet, genom mycket träning.

Med skitsnack på utställningsplatsen tror jag att det är som på alla andra ställen, arbetsplatser osv, vissa har benägenhet att alltid behöva snacka skit om andra. Men på de utställningar som jag åker på med min ras så brukar det vara god stämning, även fast det är konkurrans. Alla kanske inte är bästa vänner, men där och då uppför man sig sportsligt, gratulerar vinnaren utan gnebb... vad jag har kännt av i alla fall...

www.neomaxen.se
Svara med citat
  #9 (permalink)  
Gammal 2007-10-23, 11:47
Thairghayss avatar
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Thairghays
Ställer mina för att jag är tävlingsmänniska och ser det som en utmaning att se om man kan försöka dölja de brister ens hund har
Själv tycker jag att det är otroligt kul - speciellt när ens hund vinner *wonder why*

Sen träffar man likasinnade som älskar samma ras, man knyter nya kontakter och får (förhoppningsvis) se nya spännande hundar.

hemsida -> http://www.thairghays.se
blogg -> http://thairghays.bloggagratis.se
Svara med citat
  #10 (permalink)  
Gammal 2008-01-15, 14:17
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
hugo e min första hund jag ställer. o ställde på lilla sthlm förra året o märkte hur kul det va. sen har det bara blivit mer o mer. så jag tycker synd om min sambo så får köra mig till alla utställningar.. men även han har ställt. men dock inte våran hund utan hans mors hund så dem gjorde debut i ringen tillsammans.

o jag tycker inte jag har märkt av nåt skitsnack. utan alla jag har pratat me vid chihuahua ringen har vart hjälpsamma o helt underbara. Om man har glömt tex nr hållaren så har man fått låna nånannans osv..
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Programvara från: vBulletin® Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.1.0 , Svensk översättning av: Anders Pettersson, Style by kreativfantasy.com.

chabby chic termometer med hundar