Jag ställer ut mina hundar av den egentligen enkla anledningen att Det är såå kul!
I början när jag ställde ut så var det bara pga den sociala biten, träffa hundvänner man bara träffar på utställningar, och sen var det ju kul att kanske komma hem med nån rosett man kan hänga upp...
Nu när jag ställer ut är det lite mer... "seriöst" kanske man kan säga. Jag är duktigare på att ställa ut eftersom jag har hållt på ett par år, och vi tränar mycket och flitigt under hela året, för att hundarna ska visa upp sig så bra som möjligt, och det gör såå stor skillnad för resultatet. Ja, för att det klart att det är utseendet som bedöms, men det brukar vara rätt tätt mellan den som kommer etta, och den som kommer på reservplats i konkurrensen, så att man har en hund som visar upp sig ÄR viktigt anser jag. Så det jag menar är att det absolut går att påverka resultatet, genom mycket träning.
Med skitsnack på utställningsplatsen tror jag att det är som på alla andra ställen, arbetsplatser osv, vissa har benägenhet att alltid behöva snacka skit om andra. Men på de utställningar som jag åker på med min ras så brukar det vara god stämning, även fast det är konkurrans. Alla kanske inte är bästa vänner, men där och då uppför man sig sportsligt, gratulerar vinnaren utan gnebb... vad jag har kännt av i alla fall...