Jag har rätt nyligen gått MH med en av mina hanar, och det var både kul, och spännande! Jag är även nöjd med resulatet, han klarade banan bra, släppte rädslorna och överraskningarna fort, och är skottfast. Jag vill gärna MH testa alla mina hundar, därför att jag tycker det är intressant med mentala biten, och tycker det är roligt och lärorikt. Är även utbildad B-figurant, och är alltså ett av de läskiga spökena, osv..
Man lär sig så otroligt mycket, för det första om sin egna hund, och om man ser det i stort om hundars beteende och ollika mentalitet i stort. Jag rekomenderar varmt att försöka komma med på ett MH, vet att det kan vara svårt, men många rasklubbar arrangerar numera MH. SSPK (rasklubben för pinscher och schnauzer) arrangerar många MH:n, och det kan ofta finnas en och annan plats över, och jag skulle inte kunna tänka mig att det är några problem att man har en annan ras om det finns platser kvar. (men att klubbens raser går i första hand såklart)
Om inte annat, ta reda på när det går ett MH i närheten, och gå med och titta som publik! Alltid bra att ha gått med i varje fall ett innan man MH testar sin hund själv.