Hundar.se hundbutik
Hundbutik Registrera FAQ Medlemslista Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Gå tillbaka   Hundar.se - hundforum > Hundar > Träning,aktivering & agility

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2007-10-13, 01:52
Thairghayss avatar
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Thairghays
Mentalbeskrivning (MH)

Tänkte passa på att höra efter er åsikt om mentalbeskrivning på dvärghundar.

Vad tycker ni om MH?
Skulle ni vilja göra ett MH med någon hund?
Har ni gjort MH med någon/några?

Om ni inte gjort eller inte vill - varför inte?
Om ni gått mh - varför gjorde ni det?

inlägget hamnade säkerligen fel

hemsida -> http://www.thairghays.se
blogg -> http://thairghays.bloggagratis.se
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2007-10-13, 17:52
*Louise*s avatar
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Skicka ett meddelande via MSN till *Louise*
Jag tycker det verkar intressant! Skulle gärna göra som en kul grej!
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2007-10-13, 21:56
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Jag skulle vilja göra MH på mina papilloner, men det är så jädra svårt att få en plats.
Ringde till tre olika arrangörer förra sommaren men nekades av alla för "det är inte en ras vi kan prioritera, vi måste låta de större gå före". Senare får jag veta att en basset gått... Vet inte om det är en ras JAG skulle prioritera för MH...

Jag tycker det är intressant med MH. Har även varit på en korning av Australian Shepherd och shäfer och jag är förundrad att det blir så avvikande resultat mot för var ägarna tror att hunden ska göra.
Jag vill veta vad mina hundar skulle göra i de situationerna. Och om de är skottfasta...
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2007-10-13, 23:04
Thairghayss avatar
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Thairghays
Jag har ju själv fördelen att uppfödaren på Midas och Scottie är numera aussie uppf. Hon har börjat anordna mh och jag vet att hölö-mörkö BK (utanför Södertälje) tar gärna emot småhundar.

Själv är jag förespråkare för mh på sällskapshundar.
Man lär sig otroligt mycket om sin hund - man tror att den ska reagera på ett visst sätt men den gör något helt annat..

Jag gick mh med Midas endast 3 vekor efter en ögon op. (han bar på många rädslor men vi hade ett ypperligt gott samarbete och han litade på mig till 100% )
De kunde även se utan tvekan att han var lydnadshund - blev rätt förvånad då jag inte själv anser att han är speciellt lydig på plan

Nästa år ska Scottie gå sitt och finns det plats så kommer mina två tikar gå. 2009 så kommer 2 av mina förstfödda gå...

hemsida -> http://www.thairghays.se
blogg -> http://thairghays.bloggagratis.se
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2007-10-23, 15:07
Nykomling

Jag har gått ett MH med min tibetanska spaniel, väldigt intressant, hunden reagera på saker jag aldrig trodde han skulle bry sig om, men han släppte det fort och gav ändå bra resultat i slutändan, 1:a på skottet fick han också!

Jag gör detta mest för att locka andra småhundsägare att vilja testa sina hundar och försöker få dom o inse hur viktigt de är att det förs in och blir en statistik, kanske kan det så småningom när dom får en statistik införa som krav i rasen att den ska mh testas.

detä r väldigt intressant o lärorikt!

Kommer lätt mh-testa alla mina hundar!
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2007-10-24, 01:53
Nykomling

Reg.datum: Oct 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Jenny m flock
Jag har rätt nyligen gått MH med en av mina hanar, och det var både kul, och spännande! Jag är även nöjd med resulatet, han klarade banan bra, släppte rädslorna och överraskningarna fort, och är skottfast. Jag vill gärna MH testa alla mina hundar, därför att jag tycker det är intressant med mentala biten, och tycker det är roligt och lärorikt. Är även utbildad B-figurant, och är alltså ett av de läskiga spökena, osv..

Man lär sig så otroligt mycket, för det första om sin egna hund, och om man ser det i stort om hundars beteende och ollika mentalitet i stort. Jag rekomenderar varmt att försöka komma med på ett MH, vet att det kan vara svårt, men många rasklubbar arrangerar numera MH. SSPK (rasklubben för pinscher och schnauzer) arrangerar många MH:n, och det kan ofta finnas en och annan plats över, och jag skulle inte kunna tänka mig att det är några problem att man har en annan ras om det finns platser kvar. (men att klubbens raser går i första hand såklart)

Om inte annat, ta reda på när det går ett MH i närheten, och gå med och titta som publik! Alltid bra att ha gått med i varje fall ett innan man MH testar sin hund själv.

www.neomaxen.se
Svara med citat
  #7 (permalink)  
Gammal 2007-10-26, 09:54
Stolen Heart´ss avatar
Nykomling

Reg.datum: Oct 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Stolen Heart´s
Jag skulle gärna gå MH med mina pappisar, just för att mentaliteten på pappisar
har gått mot det sämre. Jag skulle vilja se hur mina hundar reagerar och
förhoppningsvis får dom ett bra resultat som man kan använda sig av och vara
stolt över.
Rasen blir inte hjälpt av snygga hundar som är tom i bollen.
Jag tycker att det är bra att man börjar få in MH även på småhundar,
men det är synd att man aldrig får plats så man får göra det.
Här uppe är det ju dessutom väldigt glest med Brukshundsklubbar och lite kortare
säsong att vara ute så det är ett problem.

/Kicki
Svara med citat
  #8 (permalink)  
Gammal 2007-11-28, 17:35
Ylvas avatar
Nykomling

Reg.datum: Nov 2007
Jag tycker det är jätteintressant med MH men har aldrig sett ett. Vi har ju två papilloner och min mamma vill prova att göra MH med sin. Papillonringen anordnade faktiskt ett MH för rasen nu i somras men det vara bara EN som anmälde sig, tyckte jag var lite tråkigt.

Min valp, som är av lite större ras, ska få göra MH. Dessvärre är det ju så att de flesta brukshundklubbar prioriterar bruksraser, så det är väl inte lättast i världen att komma med på ett MH, men jag ska försöka Det ger en nog som sagt mycket.
  #9 (permalink)  
Gammal 2008-04-13, 15:29
Flitig postare

Skicka ett meddelande via MSN till hardedoggs
Citat:
Ursprungligen postat av Thairghays Visa inlägg
Tänkte passa på att höra efter er åsikt om mentalbeskrivning på dvärghundar.

Vad tycker ni om MH?
Skulle ni vilja göra ett MH med någon hund?
Har ni gjort MH med någon/några?

Om ni inte gjort eller inte vill - varför inte?
Om ni gått mh - varför gjorde ni det?

inlägget hamnade säkerligen fel
Jag & en DP uppfödare håller på att fixa en MH-helg för våra uppfödningar. Jag kan redan säga nu att jag redan nu längtar till denna helg. Det ska bli grymt kul å se hur ens uppfödningar får för utlåtande
Eftersom det kommer bli en hel del efter vår nuvarnde hane så ska det bli kul å se vilket vad han lämnar för nåt mentalt
Jag tycker att MH är bra att göra på sina hundar/uppfödningar särskilt små raser där många inte tycker att man behöver uppfostra el tänka på de mentala för dom är ju så SÖTA ..
  #10 (permalink)  
Gammal 2008-04-18, 18:09
Flitig postare

du får gärna uppdatera oss med hur det går alltid kul att höra.. jag vill själv göra mh med mina små.. redan gjort med den stora och tycker det är riktigt kul.. och så spännande att se resultaten.. min minsta som är lite seg i sin utveckling på alla sätt har nu kommit in i en spökperiod.. och jag väntar helst tills dem är ca 2 år med att testa... och då även allt annat eftersom jag vet att mamman och äldre helsyskon (ur samma kombination) varit lika sega dem.. och inte mognat till sig förän uppåt två-års¨åldern..

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Programvara från: vBulletin® Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.1.0 , Svensk översättning av: Anders Pettersson, Style by kreativfantasy.com.

chabby chic termometer med hundar