Hundar.se hundbutik
Hundbutik Registrera FAQ Medlemslista Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Gå tillbaka   Hundar.se - hundforum > Hundar > Träning,aktivering & agility

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2007-09-12, 09:51
Miras avatar
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Mira
Agility

Funderar på att anmäla mig till en agility-kurs med Mira. Vi har smygtestat lite på den lokala hundklubben och Mira verkar tycka att det är roligt. Nu till min fråga; Hur bra lydnad behöver man ha på sin hund inför kursen? Bör jag gå en lydnadskurs innan eller är det tillräckligt med valpkurs? Mira är duktig på inkallning och hyfsat lydig trots att det finns andra hundar i närheten men jag vill ju inte påstå att jag litar på henne till 100%...

***Med båda fötterna på jorden kommer man inte långt...***
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2007-09-12, 09:58
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
På de agilitykurser jag gått har de bara kollat så hunden kan inkallning och stanna. Även att matte/husse kan leka med hunden som belöning och att hunden vet vad det innebär att bli belönad.

Det var i princip det vi fick lära oss på allmänlysnadskursen jag gick.

Men det är ju olika på olika klubbar också. Hör dig för vad de tycker behövs.

Jag kan också tillägga att alla hundar har varit långt ifrån så lydiga när de väl kommer på agilityplanen. När de väl kommit över första chocken med andra hundar och så, så har de blivit helt euforiska vid tredje-fjärde kurstillfället att de bara av ren och skär lycka tar sig en liten egen runda bara för att visa att de kan! Men de har inte brytt sig om de andra hundarna alls, utan kommit tillbaka till sin ägare med frågande blick "ok, nu är jag färdig, vad ville du jag skulle göra".
Tycker definitivt att du ska gå, för det är bara så kul att se sådan lycka hos sin hund. Om nu hunden tycker om det vill säga...
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2007-09-13, 17:59
Miras avatar
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Mira
Ok, tack... Jag ska prata med hundklubben men jag kommer definitivt att anmäla mig. Jag tror att Mira kommer älska agility och jag tycker själv också att det verkar jättekul...

***Med båda fötterna på jorden kommer man inte långt...***
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2008-05-01, 11:03
Chilliys avatar
Medlem

Hallå.Jag tror oxå att Mira kommer att gilla Agility. Det är verkligen skoj att se på hur dom utvecklas. Vill du se hur långt Chilliy kommit på sin nybörjarkurs så kika in på http:www.nogg.se/Chilliy

Ha det gott o all lycka till er agility framtid

Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2008-05-01, 11:04
Chilliys avatar
Medlem

Christine!
På vår kurs gäller det att hunden kommer på inkallning o att dom kan träna lösa med andra hundar...

Kramis/ Jeanette

Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2008-05-08, 15:45
Moderator

Reg.datum: Oct 2007
Jag tror att "vår" klubb har som regel att man måste ha genomgått valp- eller nybörjarkurs och kunna ha kontroll på hunden då den är lös.
Funderar på att anmäla Fia till agility till hösten men vi får se, allmänlydnaden är i alla fall en måste-kurs för oss två

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Programvara från: vBulletin® Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.1.0 , Svensk översättning av: Anders Pettersson, Style by kreativfantasy.com.

chabby chic termometer med hundar