Citat:
|
Ursprungligen postat av anessa
Ja är det de?Och vad kostar det?Ska gå valpkuren med henne oavsett eftersom det kan vara lärorikt både för mig och henne men vill bara veta om detta är så viktigt eller?
tacksam för all hjälp 
|
En valpkurs går på mellan 600kr-1 000 kr, beroende på vart man går någonstans. kan säkert vara både billigare och dyrare.
jag gick valpkurs första gången för ca 14 år sedan, med min första hund som var en golden retriver. på en vanlig valpkurs går man ofta igenom "standard"-moment, som följ mig och, hanterande och sitt. man övar mycke kontakt, och allt är jättenyttigt och viktigt att träna. När jag går en sån kurs med mina dp´s så lär vi oss inte nödvändigtvis något nytt, vi kontakttränar redan dagligen, inkallningar funkar och att hantera dem och tex kontrollera tänder och klippa klor har aldrig varit några problem. Men det jag tycker är viktigast med de kurserna och det vi får ut av kursen är den Sociala biten. de träffar andra valpar som de inte får t ex leka med, och ser ofta andra raser och människor. så, jag går även valpkurs med min valp nu, bara av den anledningen. och att det är kul såklart