Hundar.se hundbutik
Hundbutik Registrera FAQ Medlemslista Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Gå tillbaka   Hundar.se - hundforum > Hundar > Träning,aktivering & agility

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2007-05-28, 16:41
Nykomling

Reg.datum: May 2007
Hur får man hundar att inte skälla?

Jag tänkte bara fråga om det är någon som har något tips hur man gör hunden "skällfria". Är glad för alla tips och råd!
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2007-05-31, 14:44
Nykomling

Reg.datum: Apr 2007
Testa att bara ignorera. Om inte det fungerar så kan du försöka lära in ordet tyst.

Öva på skäll (vilket oftast är enklare) och mellan skallen när han får godis (=tyst) så säger du tyst och belönar.

Jack Russell Forum
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2007-06-01, 13:03
Nykomling

I vilka situationer skäller hunden och varför?

Vaktskall får jag bäst bort med beröm. Alltså, hunden hör nåt, skäller till, jag berömmer muntligt (i början översvallande, numera mer dämpat), hunden tystnar. Har fungerat hemma på konstiga ljud i trappen samt ute på promenad mot andra hundar. Låter kanske bakvänt men är mer effektivt än man kan tro...

Uppmärksamhetsskall där hunden står nedanför mig o tittar upp o skäller för att jag ska hitta på nåt ignorerar jag bort, samt att jag när hon var valp använde vatenspruta ett par gånger. Ett sprut och fortsatt ignorering fungerade bra. Alltså inte titta på hunden när man sprutar på den, ingen uppmärksamhet alls!

Sen skäller min hund ofta för att hon vill nåt. Alltså hon har lärt sig skälla för att prata med mig helt enkelt. Oftast förstår jag vad hon vill och oftast gör jag som hon vill eftersom det handlar om att gå ut eller att vattenskålen är tom eller att leksaken åkt in under soffan....

Förstår jag inte vad hon vill eller om jag inte tycker det är rimligt det hon vill ignorerar jag eller ber henne komma och lägga sig hos mig istället.
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2007-06-01, 13:13
Flitig postare

Min Trollunge skäller vid möte med andra hundar o det sker varje gång o det går INTE att få ur henne det..
Det skallet betyder ungefär " kom inte hit jag är farlig" Hon är nämligen rädd för främmande hundar.

Sen skäller hon ALLTID på folk hon känner igen, 3 - 5 skall vilket betyder " hej, kom o prata med mig"
Det går inte heller att få bort, alltså hon snackar 7 stugor full..
  #5 (permalink)  
Gammal 2007-08-03, 07:11
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Ja säkllandet kan man ju bli tokig på. Särskilt våra små hundar har ju en tendens att använda sina röstresurser mer än sina mer storvuxna släktingar. Jag håller med Naomi. Om mina hundar står och skäller på grannarna när de är ute på tomten så berömmer jag lugnt först och säger sedan att nu ta jag över. Fortsätter de ändå så tar jag lugnt och bestämmt in dem. De flesta vill ju inte gå in och lär sig hyggligt snabbt konsekvensen.
Nu kämpar jag med lilla Saga som trots sin ringa storlek har ett otroligt genomträngande ljust skall. Hon har bara varit hos oss i 10 dagar. De första dagarna fungerade det rätt bra. Hon lyssnade på tillsägelser. Men i takt med at hon blir mer och mer trygg här desto mer tar hon för sig. Men det gäller bara att jag är än mer konsekvent i min behandling av situationen.
Darlene min andra chihuahuamix var likadan i början. Plus att hon skällde nästan non stop då vi var ute. För hon var ju bara tvungen att tala om - Matte det kommer en cykel, barnvagn, hund, tant, barn och kanske att det fanns något i närheten också. Bäst att skälla för säkerhets skull. Men det är historia nu. Tack och lov. Och så går jag och skaffar mig en ny gaphals och får börja om igen.
Men de är ju så söta så man gör det så gärna. Ja, övriga familjen är väl mottligt roade av att bli utskälld av Saga så fort de rör sig i huset. Så mitt råd är var konsekvent och uthållig. Det finns inga quick fix. Då det är levande varelser vi har.

Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2007-10-23, 14:15
Nykomling

skällande på hundar korrigerade jag genom att markera att jag inte acceptera sådant beteende, jag kunde ta lätt i öra, kind eller jumske bara som markering och morra dovt nej, så fort han sluta berömde jag med godis och lek. det var den enda metod som fungerade.

Idag, skäller han aldrig på andra hundar, ev i lek eller när han får hälsa på en kompis, men de är skillnad på att skälla och skälla, så där tillåter jag att han skäller lite.

Hemma, så ja om han sitter baki ett fönster och tittar ut, kommer larmhunden fram i honom o han tar i allt han kan!, då är det bäst att locka till sig honom istället för att korrigera, då de är ett beteende som inte går att få bort, det sitter så djupt rotat i ryggmärgen, och de duger gott att locka ¨på han istället.

Lämnar jag honom, låter jag han vara i mitt rum med nerdragna persienner för att han inte ska bjäbba om han ser nån gå förbi och jag inte är hemma o kan avleda det. Men han har inga problem med å bli lämnad.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Programvara från: vBulletin® Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.1.0 , Svensk översättning av: Anders Pettersson, Style by kreativfantasy.com.

chabby chic termometer med hundar