Hundar.se hundbutik
Hundbutik Registrera FAQ Medlemslista Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Gå tillbaka   Hundar.se - hundforum > Prat specifikt för raser > Dvärghundar > Tax

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2007-10-17, 23:19
Nykomling

Reg.datum: Oct 2007
Är Taxen överhuvudtaget "normal"? vet inte vad jag

Hej alla dvärghundsälskare!
hoppas det finns kunnigt folk här som vet en del om taxar för jag har en viktig, men kanske annorlunda fråga om en av mina taxar.
Vi är en familj (jag dotter) som har fyra långhåriga dvärgtaxar; farmor, mamma & de fyraåriga 2 barnen.

PROBLEMET är att hannen, Leo, ser mycket mager ut!! Det spelar ingen roll hur mycket mat vi ger honom, eller hur normalt mycket han får regelbundet per dag - han förblir "benig"! Jag misstänker själv att det beror på typ misskötande av honom då han växte upp, alltså under de två första åren. Han fick inte, tycker jag, tillräckligt med motion och mat i rätt mängder hela tiden, lite oregelbundet sådär.
Kan DET vara orsaken till att han ser ut som han gör?
Han är livlig annars och så, muskulös på de "mjuka" ställen han har på kroppen och han är i "normal" storlek.

Dessutom är det många som just påpekar hur mager han ser ut, och självklart tror att han inte får tillräckligt med mat...men det är ju fel..

Jag vet inte vad jag ska göra & mamma min säger bara att han ser ut så NATURLIGT, MEN det finns ju INGA andra taxar som ser ut så, vad jag sett!

Och sen undrar jag om man överhuvudtaget kan få honom att lägga på sig mer hull? Speciellt nu när han fyllt hela 4 år... Han är ju iofs okastrerad & skulle förmodligen bli lite rundare om vi kastrerade honom, men vi har ej råd just nu.. ..

Japp, är det någon som skulle kunna svara på det här?
Skulle i så fall vara evigt tacksam! =)
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2007-10-25, 12:34
Stolen Heart´ss avatar
Nykomling

Reg.datum: Oct 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Stolen Heart´s
Om han äter ordentligt så kan det kanske bero på att han inte har fått tillräckligt med näring och protein när han växte.
Det jag skulle rekommendera är att tillsätta ca 2 matskedar olja per dag i maten.

En bra sak att göra är att få hjälp att räkna ut en foderstat och ett passande foder, eller rätt mängd olja till fodret han äter.

Jag har kunnat räkna ut sånt där men har legat av mig på senare år.
Det finns säkert någon på det här eller andra forum på nätet som behärskar det och hjälper dig gratis.
Jag ska hålla utkik.

Jag har en tax som är väldigt slank och har en tendens att matvägra och bli mager vid löpperioden och början av dräktigheten.
Sen blir det jättesvårt att få upp henne i hull igen eftersom hon inte hade så mkt från början.

Men som sagt
Äter han?
Vad äter han?
Hur mycket äter han?

/Kicki
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2008-01-24, 19:56
Nykomling

Reg.datum: Apr 2007
inte varit här på länge...

Har själv haft ett par benrangel till tax. Inte alltid kul, men bra för ryggarna kanske.
Ena tiken jag har nu, får KESO (hon tycker mer om det än om Kesella) varje morgon o kväll. Typ en dessert-matsked --- men hon vill gärna ha mer. Hon har lagt på hullet sakta men säkert, vilket jag är glad för!
Givetvis vill de andra oxå ha Keso...
Keso innehåller löpe, som är bra för magen.
Blixtra hälsar att alla ska komma ihåg att göra roliga saker!

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Programvara från: vBulletin® Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.1.0 , Svensk översättning av: Anders Pettersson, Style by kreativfantasy.com.

chabby chic termometer med hundar