Hej alla dvärghundsälskare!
hoppas det finns kunnigt folk här som vet en del om taxar för jag har en viktig, men kanske annorlunda fråga om en av mina taxar.
Vi är en familj (jag dotter) som har fyra långhåriga dvärgtaxar; farmor, mamma & de fyraåriga 2 barnen.
PROBLEMET är att hannen, Leo, ser mycket mager ut!! Det spelar ingen roll hur mycket mat vi ger honom, eller hur normalt mycket han får regelbundet per dag - han förblir "benig"! Jag misstänker själv att det beror på typ misskötande av honom då han växte upp, alltså under de två första åren. Han fick inte, tycker jag, tillräckligt med motion och mat i rätt mängder hela tiden, lite oregelbundet sådär.
Kan DET vara orsaken till att han ser ut som han gör?
Han är livlig annars och så, muskulös på de "mjuka" ställen han har på kroppen och han är i "normal" storlek.
Dessutom är det många som just påpekar hur mager han ser ut, och självklart tror att han inte får tillräckligt med mat...men det är ju fel..
Jag vet inte vad jag ska göra & mamma min säger bara att han ser ut så NATURLIGT, MEN det finns ju INGA andra taxar som ser ut så, vad jag sett!
Och sen undrar jag om man överhuvudtaget kan få honom att lägga på sig mer hull? Speciellt nu när han fyllt hela 4 år... Han är ju iofs okastrerad & skulle förmodligen bli lite rundare om vi kastrerade honom, men vi har ej råd just nu..

..
Japp, är det någon som skulle kunna svara på det här?
Skulle i så fall vara evigt tacksam! =)