Hundar.se hundbutik
Hundbutik Registrera FAQ Medlemslista Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Gå tillbaka   Hundar.se - hundforum > Prat specifikt för raser > Dvärghundar > Papillon

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2007-09-26, 16:16
Nykomling

Reg.datum: Sep 2007
Hur ser jag ut en valp för utställning?

Hejsan,undrar om ni har några tips till mej,har nämligen chans på en tik hos uppfödaren till Alice och undrar vad jag ska titta efter då jag vill prova att ställa ut?
Hon själv är inte den flitigaste utställaren men har ju ändå hum om vilka hundar som går bäst på utställningar,så jag litar ju på hennes omdöme,men det kan ju ändå vara kul att höra vad ni skulle gå efter.
  #2 (permalink)  
Gammal 2007-09-26, 21:55
Thairghayss avatar
Flitig postare

Skicka ett meddelande via MSN till Thairghays
Hallojsan
Personligen skulle jag titta på alla vinklar, att valpen är välvinklad redan nu, att den har hals och resning, att svansen inte ligger på ryggen utan att det finns lite luft under svansen (inte för mycket då blir svansen för öppen), längd/höjd (att valpen är lite längre i kroppen än hög).
Hur den rör sig. Sen skulle jag titta på bakbensvinklarna igen och om frambenen är raka..

Viktigast för mig är att det är en välgående och välvinklad hund framför svansbågen.

hemsida -> http://www.thairghays.se
blogg -> http://thairghays.bloggagratis.se
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2007-09-27, 15:55
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Thairghays
Hallojsan
Personligen skulle jag titta på alla vinklar, att valpen är välvinklad redan nu, att den har hals och resning, att svansen inte ligger på ryggen utan att det finns lite luft under svansen (inte för mycket då blir svansen för öppen), längd/höjd (att valpen är lite längre i kroppen än hög).
Hur den rör sig. Sen skulle jag titta på bakbensvinklarna igen och om frambenen är raka..

Viktigast för mig är att det är en välgående och välvinklad hund framför svansbågen.
Håller med allt där men jag skulle oxå titta så valpen inte har underbett eller överbett
  #4 (permalink)  
Gammal 2007-09-28, 15:12
Nykomling

Tackar för tips,en undran.....om öronen,det är ju inte alltid dom står när man hämtar en valp men om dom gör det,står dom säkert sen eller kan dom tippa igen?Ska dom stå rakt upp eller?Min Alice har dom lite nedsjunkna åt sidorna.
  #5 (permalink)  
Gammal 2007-09-28, 19:11
Thairghayss avatar
Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Amris
Tackar för tips,en undran.....om öronen,det är ju inte alltid dom står när man hämtar en valp men om dom gör det,står dom säkert sen eller kan dom tippa igen?Ska dom stå rakt upp eller?Min Alice har dom lite nedsjunkna åt sidorna.
Kan vara svårt det där med öronen. Man kan aldrig riktigt veta om de kommer stå eller hänga (om det inte är väldigt tunga öron då förstås) Men själv skulle jag ta det som regel att ville jag ha en pappis skulle jag titta att de står upp som 8 veckors.
Nu kan de ju droppa öronen (el resa=phalenen) ända upp tills de är 13 månader. Tandömsningen och löp är sådanna grejor som kan få de de bästa öronen att falla/resas.

Vet att vissa som vill ha pappis tejpar upp öronen under tandömsningsperioden och på phalènen tejpas de ner.
Tror dock att det hjälper föga, har en pappis anlag för hängande så blir det hängande (och tvärtom), det enda man kan göra (tror jag) är att de bler mer papillerner av dem, att brosket på tex phal stärks på "fel sätt" och de får dåliga öron.

Ett korrekt pappis öra ska väl inte direkt stå rätt upp utan pytte lite i vinkel.

Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2007-09-28, 21:16
Nykomling

Tackar för snabba svar

Så här ser hon ut,gillar teckningen!Bara 4 veckor och öronen står.
  #7 (permalink)  
Gammal 2007-09-28, 22:28
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Teckningen verkar ju symmetrisk och det är ju något domare brukar gilla. Hoppas vinklar och svans visar sig vara lika bra...
Svara med citat
  #8 (permalink)  
Gammal 2007-09-29, 21:01
Thairghayss avatar
Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Amris
Tackar för snabba svar

Så här ser hon ut,gillar teckningen!Bara 4 veckor och öronen står.
Vicken liten tulling

Tycker hon ser lovande ut. Hon har ett makalöst fint teckning, en jämn och bred bläs som visserligen kommer krympa lite, men hon kommer fortfarande ha en jätte fin bläs då hon blir äldre.

Håller tummarna på vinklingarna runt om blir lovande (hade velat se en liten ståbild från sidan ) samt bett och rygg blir utmärkta..
Men hon ser fin ut än så länge

Svara med citat
  #9 (permalink)  
Gammal 2007-10-06, 23:17
Nykomling

Nu har jag varit och hälsat på henne,har försökt vara förnuftig och intala mej själv att det kanske blir lite mycket det här....mina hundar sen förut är ju inte särskilt gamla.....men har man träffat en valp så....
Supersöt....naturligtvis!
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Programvara från: vBulletin® Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.1.0 , Svensk översättning av: Anders Pettersson, Style by kreativfantasy.com.

chabby chic termometer med hundar