Hundar.se hundbutik
Hundbutik Registrera FAQ Medlemslista Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

#1 (permalink)  
Gammal 2007-09-14, 22:55
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Storlekar

Storleken på papillon kan skilja sig rätt brutalt. det fick jag erfara när jag köpte först en tikvalp och sedan, sju månader senare en hanvalp ur samma kull.
Jag vägde och mätte dem en kväll.
Min första papillon Elven, som egentligen föddes ur en phalenekull men öronen reste sig väger 3,4 kilo och mäter 26 cm i manke. Hon är av fin storlek tycker jag och när jag köpte mina nya så tänkte jag att det blir bra för mamman till den nya kullen var i samma storlek.
Den andra tiken jag köpte, River fick en stadig vikt på 3,7 kilo och mäter 27,5 cm. Hon är också fin och jag är jättenöjd med hur hon utvecklades.
Och så brorsan till henne, Theo visade sig var betydligt mindre. Han väger 2,2 kilo och mäter 25cm.
Att vikten kan skilja så stort på två hundar ut samma kull. jag menar, 1,5kilos skillnad, det är ju nästan en till hund!
River är inte fet, inte alls. Hon är bara av den större typen (i andra länder finns det olika viktklasser på dem) och Theo är av den mindre.
Men jag kan inte upphöra att förvånas att de kan bli så, i samma kull...
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2007-09-15, 00:00
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Re: Storlekar

Citat:
Ursprungligen postat av Anthems
Storleken på papillon kan skilja sig rätt brutalt. det fick jag erfara när jag köpte först en tikvalp och sedan, sju månader senare en hanvalp ur samma kull.
Min första papillon Elven, som egentligen föddes ur en phalenekull men öronen reste sig väger 3,4 kilo och mäter 26 cm i manke. Hon är av fin storlek tycker jag och när jag köpte mina nya så tänkte jag att det blir bra för mamman till den nya kullen var i samma storlek.
Den andra tiken jag köpte, River fick en stadig vikt på 3,7 kilo och mäter 27,5 cm. Hon är också fin och jag är jättenöjd med hur hon utvecklades.
Och så brorsan till henne, Theo visade sig var betydligt mindre. Han väger 2,2 kilo och mäter 25cm.
Att vikten kan skilja så stort på två hundar ut samma kull. jag menar, 1,5kilos skillnad, det är ju nästan en till hund!
River är inte fet, inte alls. Hon är bara av den större typen (i andra länder finns det olika viktklasser på dem) och Theo är av den mindre.
Förstår dig samma gäller för Pixies bror han är betydligt mindre än henne visserligen är dom valpar men uppfödaren tror att han kommer att förbli mindre än henne men visst är det lustigt.
  #3 (permalink)  
Gammal 2007-09-16, 11:17
Flitig postare

Våran lilla Smulan väger 1,2kg och träffade hennes bror på utställning igår och han var 3ggr så stor....

Smulan.....

Smulans kull-bror.

Tycker oxå det är märkligt hur det kan skillja så i storlek,färg form mm.
  #4 (permalink)  
Gammal 2007-09-16, 12:03
Medlem

Att de kan skilja i färg är inget som förvånar mig. Var med och följde en Aussie-kull sommaren för två år sedan, när jag var kennelflicka, och i dan kullen hade alla olika färg. Ingen var den andra lik, i färg i alla fall.
I samma kull föddes en valp som visade sig vara en aussie av teacup storlek. Hon var en fjärdedel så stor som sina syskon. Hon var den piggaste och mest keliga hund jag varit med om, till hon vid åtta månaders ålder inte orkade mer, och hon fick somna. Det visade sig vara ett medfött fel som funnits där sedan födseln, troligen för att hon var så liten.

Nu har det visat sig att min River är hon som skiljer sig mest i kullen med tre papillonvalpar. De andra två väger nämligen båda 2,2 kilo, och hon är storingen med sina 3,7... Kan hon ha fått allt tillväxthormon i magen? Nä, skojar bara, jag vet att det kan bli så.
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2007-09-16, 12:04
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Therese
Våran lilla Smulan väger 1,2kg och träffade hennes bror på utställning igår och han var 3ggr så stor....

Smulan.....

Smulans kull-bror.

Tycker oxå det är märkligt hur det kan skillja så i storlek,färg form mm.
det var rejäl skillnad på dem också. på mina syns det inte så mycket nu, för killen har ganska bra med päls som är luftig som tusan.
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2007-09-16, 13:39
Flitig postare

Ja det är skillnad på syskonen kan man säga.....Och i york rasen kan det ju skilja såååå mycket.
Och det verklar ju göra det i dom flesta raser...Men det är ju kul oxå för ingen är ju den andra lik.
  #7 (permalink)  
Gammal 2007-09-16, 18:21
Miras avatar
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Mira
Citat:
Är Smulan ovanligt liten för att vara en York? Vad är normalvikt enligt SKK? Hon är verkligen jättesöt!!!

***Med båda fötterna på jorden kommer man inte långt...***
Svara med citat
  #8 (permalink)  
Gammal 2007-09-17, 10:26
Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Mira
Citat:
Är Smulan ovanligt liten för att vara en York? Vad är normalvikt enligt SKK? Hon är verkligen jättesöt!!!

Nja det kan ju variera mycket....Men smulan är en liten york kan man säga.
  #9 (permalink)  
Gammal 2007-09-20, 15:33
Thairghayss avatar
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Thairghays
Re: Storlekar

Citat:
Ursprungligen postat av Anthems
Blir lika förvånad som du över storlekarna.
Mina phal varierar från 24,5 till 31.
Nämnas bör väl oxå göras att den lilla (Soya) är den storas mamma..
Mormor till min gigant är oxå pytte lite (mindre än Soya).

Tror storlekarna beror mycket på hur generna faller på plats hos individen. Tror även att om kullen är jämn lämnar de en jämnare kullstorlek till sina avkommor.
*funderar*

hemsida -> http://www.thairghays.se
blogg -> http://thairghays.bloggagratis.se
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Programvara från: vBulletin® Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.1.0 , Svensk översättning av: Anders Pettersson, Style by kreativfantasy.com.

chabby chic termometer med hundar