Hundar.se hundbutik
Hundbutik Registrera FAQ Medlemslista Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Gå tillbaka   Hundar.se - hundforum > Allmänt > Nyheter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2008-03-28, 20:12
Admin

Reg.datum: Oct 2007
Nya regler för hundägare

Citat:
Nu blir det svårare att gå på jobbet och lämna hunden eller katten ensam hemma under tiden.
Till exempel ska en vuxen hund rastas var sjätte timme på dagtid, enligt Jordbruksverkets nya regler.
Våra fyrfota vänner ska ha tillsyn minst två gånger om dagen och de har rätt att få sina behov av social kontakt uppfyllda. Att hålla sin hund bunden ensam hemma i huset är därför synnerligen olämpligt.
- Det finns skräckexempel. Bland annat när husse och matte kopplade sin hund i köksbordet för att sedan åka på minisemester, berättar Christina Lindgren, veterinärinspektör
Källa: Expressen
Vad tycker ni om dessa nya regler?

För egen del så tycker jag att det är bra att de kommer nya regler så att myndigheterna lättare kan göra något åt människor som vanvårdar djur.
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2008-03-28, 20:20
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2007
jag tycker det är bra.. tror dock tyvärr inte det kommer bli så stor bättring.. men hoppas på det :P
  #3 (permalink)  
Gammal 2008-03-29, 07:15
Miras avatar
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Mira
Angry

Jag tycker också det är jättebra att reglerna skärps. Alltför många har hundar som tillbringar mestadelen av dygnet i ensamhet. Om man inte har tid eller pengar att lösa situationen bättre för sin hund så kanske man inte borde ha hund överhuvudtaget. Vet en kille som har en stor rottweiler som alltid är ensam hemma. Killen i fråga jobbar från tidig morgon till sen kväll. När han kommer hem släpper han ut hunden i trädgården 10 minuter sen åker han oftast hemifrån igen. Jättemånga har reagerat och han har även blivit anmäld för vanvård men inget händer. Jag tycker det är fruktansvärt...

***Med båda fötterna på jorden kommer man inte långt...***
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2008-03-31, 19:15
Nillas avatar
Flitig postare

Reg.datum: May 2007
Thumbs up

Tycker också att reglerna är bra! Synd bara att man måste sätta regler för sånnt som borde vara självklart.
  #5 (permalink)  
Gammal 2008-03-31, 21:57
Moderator

Reg.datum: Oct 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Nilla Visa inlägg
Tycker också att reglerna är bra! Synd bara att man måste sätta regler för sånnt som borde vara självklart.
Kan inte annat än att hålla med.
  #6 (permalink)  
Gammal 2008-03-31, 23:43
SummerochYodas avatar
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Skicka ett meddelande via MSN till SummerochYoda Skicka ett meddelande via Skype™ till SummerochYoda
Håller också med. Vore jättebra om det kom nya regler. Hoppas bara att det inte är bara ord och att det inte händer något sedan. Min Yoda, som i år fyller 3 år (jag har haft honom i 2 år) var just en sådan hund som blev lämnad ensam i 9 - 10 timmar som valp varje dag.
Svara med citat
  #7 (permalink)  
Gammal 2008-04-01, 00:04
Nillas avatar
Flitig postare

Reg.datum: May 2007
Unhappy

Citat:
Ursprungligen postat av SummerochYoda Visa inlägg
Håller också med. Vore jättebra om det kom nya regler. Hoppas bara att det inte är bara ord och att det inte händer något sedan. Min Yoda, som i år fyller 3 år (jag har haft honom i 2 år) var just en sådan hund som blev lämnad ensam i 9 - 10 timmar som valp varje dag.
Nä fy stackars hund
  #8 (permalink)  
Gammal 2008-04-01, 11:04
Miras avatar
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Mira
Question

Svårigheten är förstås att kontrollera att reglerna verkligen följs. Och vad händer med dom som inte gör det? Böter?

***Med båda fötterna på jorden kommer man inte långt...***
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Programvara från: vBulletin® Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.1.0 , Svensk översättning av: Anders Pettersson, Style by kreativfantasy.com.

chabby chic termometer med hundar