Citat:
|
Ursprungligen postat av Ann-Katrin
Jag har alltid tyckt att Japaneserna är ursöta och ibland haft tankar på att skaffa......snälla!!!..berätta för mig vad som är speciellt med JC - och då tänker jag inte på exteriör utan på mentalitet, sätt, att leva med....
|
Inte så lätt att förklara! Jag har bott med över 20 olika hundraser och inte fastnat för någon annan ras än denna. Dom passar väl så bra ihop med min personlighet antar jag. Ligger lika gärna i soffan och myser som att vara ute och hoppa i skogen. Kan träna olika aktiviteter en hel dag lika gärna som att sova bort en hel dag.
Smörar inte för främmande utan säger bara hej och sedan är det bra...
Dom är så himla mysiga och förståndiga men samtidigt helt knasiga och kan få tokfnatt varje dag. Lite fina i kanten och smutsar knappt ner sig alls. Och om dom blir smutsiga så kan de sitta och tvätta sig som katter. Ligger gärna på armstöd och ryggstöd och gärna i solen som kommer in genom något fönster.
Pratar mysigt gör dom (skäller sällan) och när man kommer hem får man välkomstyl alternativt ivriga små gnäll. När dom busar/mysbrottas så låter de som en liten motor eller trädgrenar som knakar eller något liknande...
Ingen jaktinstinkt eller vaktinstinkt att prata om. Lättskötta, lättmotiverade och lättsamma på alla sätt och vis enligt mig. Jag kan inte hitta någon ras som passar mig bättre i alla fall!