Hundar.se hundbutik
Hundbutik Registrera FAQ Medlemslista Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Gå tillbaka   Hundar.se - hundforum > Prat specifikt för raser > Dvärghundar > Japanese Chin

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2007-04-17, 19:39
Nykomling

Reg.datum: Apr 2007
Nyfiken på JC - hälsofrågor mm

Hej!

Jag är ju lite nyfiken på JC. Vilka hälsoproblem brottas ni med inom rasen? Navelbråck? Patella? Hjärta? Annat?
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2007-04-18, 06:40
Nykomling

-
.
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2007-04-18, 10:15
Nykomling

Patellaluxation är ärftligt (som så mycket annat) och det är rasbundet i den meningen att det är ett stort problem inom vissa raser men inte inom andra....och på större raser har dom det i princip inte alls. Några få dvärghundsraser har känt undersökningsresultat som krav för registrering av valpar.

På chihuahua t ex så har vi idag central registrering av resultaten men inga krav för registrering - vilket kanske kommer. Mellan 20-25% av hundarna har Patellaluxation .

På t ex tibetansk spaniel och pekinese har dom mycket hög frekvens av navelbråck och cavaliererna har sina hjärtfel.

Inom alla raser finns det något att brottas med!
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2007-04-18, 10:55
Nykomling

o-
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2007-04-20, 16:31
Medlem

Hej
Nyss hemkommen efter en vecka som militär svarar jag bara lite snabbt! Har saknat mina hundar grymt mycket under veckan och nu måste vi mysa i soffan!
Vi har inga rasspecifika sjukdomar och därför inte heller några bekämpningsprogram på Japanese Chin.
I vissa länder förekommer hjärtfel på Japanese Chin och därför undersöks importerade hundar både framlänges och baklänges (flera led bakåt) för att vi inte ska riskera att få in något sådant. Alltså inget vi har här i Sverige (ta i trä).
Patella luxation förekommer sporadiskt och det är något som man får tänka på för att inte få mer utav.
Små, små navelbråck förekommer också.
Vi har dock inga problem som varit så allvarliga eller så brett förekommande att de har behövts tas tag i, vilket känns otroligt skonsamt.
Rasklubbens RAS finns att läsa här: http://www.japanesechin.se/ras.htm
Trevlig helg!
/Iréne
  #6 (permalink)  
Gammal 2007-04-20, 17:19
Nykomling

Hej!!

Tack så jättemycket för länken till RAS - jag har letat på klubbens hemsida men där finns den inte!!

Det var en del intressant läsning - inte minst standardfrågorna måste ju vara angelägna att få rätsida på. Annars verkar det ju vara en sund ras!

Du skriver att små navelbråck förekommer - och det gör det väl inom alla raser. Jag har dock träffat en JC-uppfödare som sa att de var ganska vanliga och att man inom JCaveln utan tvekan använder hundar med navelbråck. Delar du (ni som är uppfödare här) den uppfattningen eller har du någon annan kommentar till detta?

Enligt mitt sätt att se det nämligen inte OK att använda hundar med navelbråck så där utan vidare - jag kan förstå nödvändigheten om det är en väldigt vanligt förekommande defekt, eller att man har en liten population och måste använda tillgängliga hundar för att inte hamna i ökad inavel - men inte att man förbehållslöst säger att "javisst avlar vi på navelbråck".
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Programvara från: vBulletin® Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.1.0 , Svensk översättning av: Anders Pettersson, Style by kreativfantasy.com.

chabby chic termometer med hundar