2007-04-20, 03:10
|
|
Medlem
|
|
Reg.datum: Apr 2007
|
|
Tack för alla tips och er medkänsla ,det värmer ska jag säga.
Vi testade dina muggar och byttor "Rebus",det funkade jättebra :P ,sen gjorde vi det lite svårare och satte två lika stora plastmuggar i varandra med godis emellan som skramlade lite lagom lockande,det tog en stund att pilla fram,men jag tycker hon verkar lite deppig min lilla trasselsudd,hon tittar på en ibland så man vill ta till lipen  .Imorgon skall vi till doktorn, kanske hon blir gladare utan tratt (ja tofflan alltså- inte doktorn  ).och så får vi höra vad vi får och inte får göra med trappor och promenader osv. 

2007-04-20, 10:15
|
|
Flitig postare
|
|
|
|
Hoppa s det går bra hos vet,du får skriva sen hur det gick och vad han sa ang promenad trappor osv...Lycka till 

2007-04-20, 20:14
|
|
Medlem
|
|
|
|
Idag var vi alltså och tog bort stygnen och tratten  Tofflan blev genast nästan sitt vanliga glada jag igen. Men vi måste fortsätta att gå små korta promenader nån vecka till och sen långsamt öka på dem.
Trappor och hoppa är fortfarande tabu, men det är svårt att övertyga lillskruttan om det... Vi får väl bli bättre på att hinna före och sätta upp barngrindarna igen.Vi skulle fortsätta med glucosamin livet ut sa de med tanke på hennes höfter och andra dåliga knä och specialfodret få hon äta någon månad till för läkningens skull. Men.. hon är glad igen och det är så härligt att se :P Vi lämnar rapport snart igen .det värmer verkligen med all medkänsla och alla som är intresserade.
kram från mig och tofflan

2007-04-21, 10:25
|
|
Flitig postare
|
|
|
|
|
Skönt för henne att bli av med tratten nu....skulle hon få gå i trappor framöver?

2007-05-02, 01:49
|
|
Nykomling
|
|
Reg.datum: May 2007
|
|
|
Ett bra ämne att ta upp tycker jag,patellan...
Jag har ju fransk bulldogg och i vår ras är det tyvärr bara så att det är en rekomendation att INTE använda ett djur med patella!!!
Och eftersom det bara är en rekomendation så är det tyvärr så att många uppfödare ändå använder djur som har patella..
Jag var på en patella föreläsning som papillon klubben hade i höstas i stokk´s lokal..
Träffade några som hade chihuahuor där,dom sa att i chihuahua klubben så är det ok att para djur som har patella 3 tills,dvs tex tiken har en 2.a och hanen en 1.a, pga att om ni inte använde djur med patella hade ni inget avelsarbete kvar....
Stämmer det,och ni som då har chihuahuor,hur gör ni,använder ni era tikar/hanar i avel som har patella och isåntfall varför???
Jag tycker SJÄLVKLART inte att ett djur med en defekt, dvs patella, blåsljud,demodex,HD fel,ögonfel etc ska gå i avel..
Ska man hålla på med avel ska man ju hjälpa rasen och inte själpa eller??
|

2007-05-02, 11:58
|
|
Medlem
|
|
|
|
Hej gimli! Det var jag som startade upp den här tråden om patellalux., mest för att jag kände sån förtvivlan över min lilla Tofflan som fått denna diagnos.Tofflan är ju en blandras och det bevisar ju att blandraser inte på något sätt är friskare som en del tycks tro...Min "uppfödare" rådde mig att absolut ta en kull på Tofflan efter tredje löpet ,för att det var bra för henne.Det kan ju vara så ,men hur med alla stackars små valpar som skulle ärva hennes dåliga knän och höfter ?  Ansvarslöst tycker jag det vore att fortsätta föra sånt vidare,även om jag är väldigt glad och tacksam att ha fått en så mentalt trevlig hund som jag har.
Citat:
|
Ursprungligen postat av gimli
Jag har ju fransk bulldogg och i vår ras är det tyvärr bara så att det är en rekomendation att INTE använda ett djur med patella!!!
Och eftersom det bara är en rekomendation så är det tyvärr så att många uppfödare ändå använder djur som har patella..
Jag var på en patella föreläsning som papillon klubben hade i höstas i stokk´s lokal..
Träffade några som hade chihuahuor där,dom sa att i chihuahua klubben så är det ok att para djur som har patella 3 tills,dvs tex tiken har en 2.a och hanen en 1.a, pga att om ni inte använde djur med patella hade ni inget avelsarbete kvar....
Stämmer det,och ni som då har chihuahuor,hur gör ni,använder ni era tikar/hanar i avel som har patella och isåntfall varför???
Jag tycker SJÄLVKLART inte att ett djur med en defekt, dvs patella, blåsljud,demodex,HD fel,ögonfel etc ska gå i avel..
|

2007-05-02, 12:06
|
|
Nykomling
|
|
Reg.datum: May 2007
|
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av lis
Hej gimli! Det var jag som startade upp den här tråden om patellalux., mest för att jag kände sån förtvivlan över min lilla Tofflan som fått denna diagnos.Tofflan är ju en blandras och det bevisar ju att blandraser inte på något sätt är friskare som en del tycks tro...Min "uppfödare" rådde mig att absolut ta en kull på Tofflan efter tredje löpet ,för att det var bra för henne.Det kan ju vara så ,men hur med alla stackars små valpar som skulle ärva hennes dåliga knän och höfter ?  Ansvarslöst tycker jag det vore att fortsätta föra sånt vidare,även om jag är väldigt glad och tacksam att ha fått en så mentalt trevlig hund som jag har.
Citat:
|
Ursprungligen postat av gimli
|
|
Tycker det är OTROLIGT ansvarslöst av en uppfödare att ge dig det rådet, renrsig eller inte spelar ingen roll..Det gynnar ingen att ta en hund i avel med defekter..
Hmm man slutar tyvärr aldrig att förvånas..
Men bra att du inte lyssnat på din uppfödare iallafall!!!
En STOR  (ska föreställa en eloge) til dig!!
|

2007-05-02, 12:19
|
|
Flitig postare
|
|
|
|
STORA usss:" class="inlineimg" /> & Kramar till lilla Tofflan från Hardedoggs Klanen!
Hoppas att allt går bra med henne!!

2007-05-10, 03:09
|
|
Medlem
|
|
|
|
Hej alla som undrat och känt med oss ,lilla Tofflan och mej!
Tänkte bara berätta lite vad som hänt sen sist.Vi var på återbesök i Läckeby idag och träffade vet. som opererat tofflan. Den lilla sötnosen blrv så glad när hon såg "sin doktor" att hon kissade på sig en liten skvätt( det har nog inte hänt sedan hon var liten och glädjekissade då och då när hon blev särskilt glad att träffa någon) I allafall tyckte vet. att det såg fint ut ,knät läker som det ska och Tofflan är ju pigg och använder sitt ben ordentligt.De tog nya röntgenbilder för att se att stiften satt på plats och det gjorde de också.Hon får gå nerför trappor, men helst inte uppför än och hon får "sitta vackert " igen, fast det hade hon visst hunnit glömma hur man gör. Dessutom -och det blir nog den lilla stumpan allra gladast för- får vi utöka promenaderna fem minuter i veckan upp till önskad nivå
Men och det är ett stort men... vi ska helst operera det andra knät också inom ett par år  Fast vi tar en sak i taget, nu är vi glada för att det här har gått så bra . 

2007-05-10, 08:46
|
|
Flitig postare
|
|
|
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av lis
Hej alla som undrat och känt med oss ,lilla Tofflan och mej!
Tänkte bara berätta lite vad som hänt sen sist.Vi var på återbesök i Läckeby idag och träffade vet. som opererat tofflan. Den lilla sötnosen blrv så glad när hon såg "sin doktor" att hon kissade på sig en liten skvätt( det har nog inte hänt sedan hon var liten och glädjekissade då och då när hon blev särskilt glad att träffa någon) I allafall tyckte vet. att det såg fint ut ,knät läker som det ska och Tofflan är ju pigg och använder sitt ben ordentligt.De tog nya röntgenbilder för att se att stiften satt på plats och det gjorde de också.Hon får gå nerför trappor, men helst inte uppför än och hon får "sitta vackert " igen, fast det hade hon visst hunnit glömma hur man gör. Dessutom -och det blir nog den lilla stumpan allra gladast för- får vi utöka promenaderna fem minuter i veckan upp till önskad nivå
Men och det är ett stort men... vi ska helst operera det andra knät också inom ett par år  Fast vi tar en sak i taget, nu är vi glada för att det här har gått så bra . 
|
Jasså tofflan får gå nedför i trappor men ej uppför.....Intressant. Det fick vi inga order om!
Men våran får ej gå i trappor allt istället,tycker det är onödigt fall i fall man vet ju aldrig!
Men kul att det gått bra.....Skönt för er!
|
|
| Visningsalternativ |
Linjär visning
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Programvara från: vBulletin® Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.1.0 , Svensk översättning av: Anders Pettersson,
Style by kreativfantasy.com.
|
|