Hundar.se hundbutik
Hundbutik Registrera FAQ Medlemslista Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Gå tillbaka   Hundar.se - hundforum > Hundar > Hälsa

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2009-06-15, 08:11
Nykomling

Reg.datum: Jun 2009
Rehab vid patellaluxation - det fungerar!

Hej!
Jag är hundfysioterapeut, hundmassör och hundinstruktör. Har en egen praktik i Trosa. Vill bara berätta en liten solskenshistoria. En liten hund på 1,5 år kom tillsammans med sin matte till min praktik i början av april 2009. Hon hade nyss varit hos veterinär som konstaterat medial patellaluxation grad 2, båda knäna. Operation nödvändig. Det skulle behövas 2 st - en för varje knä. Hunden var ynklig. Svansen hängde oftast nedåt, hon ville inte gärna gå - ville helst bli buren av matte. Hon pep och gnällde mest hela tiden.
Vi började med rehab i form av vattenlöpband (underwater treadmill) med manipulation och massage. Hon kom 3 gånger/v under 3 veckors tid. Därefter åter till veterinären som konstaterade att hon inte längre behövde opereras! Matte ringde mig i förra veckan och berättade att hunden idag springer, hoppar och busar med andra hundar. Familjen har fler hundar men denna lilla fröken galopperar fortast och främst av dem alla! Hon har musklat på sig rejält och tar för sig ordentligt. Svansen i topp hela tiden!
Två operationer hade kostat familjen 50.000 kr med återbesök och mediciner. Det är underbart att få hjälpa hundar tillbaka till livet och glädjen!

Hälsningar, Ann
Tös Hundmassage & Rehab, Trosa
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2009-06-17, 23:42
Admin

Reg.datum: Oct 2007
Det låter riktigt bra, vår Fralla har grad 1 och vi hoppas att hon ska slippa operation så detta låter som ett bättre alternativ.
Tack för att du delar med dig.
  #3 (permalink)  
Gammal 2009-06-18, 09:01
Nykomling

Reg.datum: Jun 2009
Hej!
Kul att mitt inlägg kommer till användning och jag hoppas det kommer att gå bra för din fralla.
Hälsningar, Ann
Tös Hundmassage & Rehab AB, Trosa
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2010-03-26, 03:41
lis lis är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
patellaluxation

sist jag var som mest aktiv på det här forumet hade jag mycket bekymmer med min lilla blandrastik "Tofflan" , som hade dåliga höfter och grav patella- luxation på båda knäna. Hon fick opereras vid nio månaders ålder på vä .sida som var värst .Rehabiliteringen har gått bra ,vi motionerar mycket ,går långa promenader i varierande terräng , hon har byggt upp bra med muskler . Så häromdagen gick jag på kontroll på djurkliniken för högerknät och hör och häpna hon behöver ingen operation , inte som det ser ut nu iallafall.Hon har muskler som stöttar upp det instabila knät istället.
Tyvärr fick hon ändå gå igenom en operation för en elakartad juvertumör för ett och ett halvt år sen ,med ett komplicerat efterförlopp med sårinfektion o dyl. ,men vi är igenom det också och hon är lika pigg och trevlig och inte alls märkt av sina besvär - en underbar liten hund är hon !
Ville bara tala om hur vi har det om någon minns oss.

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Programvara från: vBulletin® Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.1.0 , Svensk översättning av: Anders Pettersson, Style by kreativfantasy.com.

chabby chic termometer med hundar