Hundar.se hundbutik
Hundbutik Registrera FAQ Medlemslista Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Gå tillbaka   Hundar.se - hundforum > Hundar > Hälsa

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2008-04-03, 21:05
Miras avatar
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Mira
Cool Vilket foder?

Vad änvänder ni för foder till era hundar? Får de även annan mat (rester) utöver torrfoder/färskfoder eller vad ni nu ger? Byter ni foder ibland eller kör ni alltid samma sort? izza:" class="inlineimg" />

***Med båda fötterna på jorden kommer man inte långt...***
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2008-04-03, 23:11
SummerochYodas avatar
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Skicka ett meddelande via MSN till SummerochYoda Skicka ett meddelande via Skype™ till SummerochYoda
Mina får mest torrfoder, men också lite kyckling, kalkon, tonfisk, majs, gurka, morötter och ibland en äggula. Min tik har fått samma foder nästa hela tiden för att den passar hennes mage bäst, men hanarna brukar få lite olika.
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2008-04-04, 00:25
Medlem

jag ger burk mat för valpar från hills till hugo. och så har han torrfoder. men inte ofta han äter det. han sluta ju äta ett tag torrfoder. så vi köpte burkmat.
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2008-04-04, 08:37
Thairghayss avatar
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Thairghays
Eftersom två av mina har de mest känsliga magar jag känner till så kör jag samma torrfoder på alla (Precept Plus). En av mina är potatis och fett allergiker så förutom det så kan de få matrester någongång (inte speciellt ofta).
Däremot så kan de lite mer ofta få sallad som de nästan slåss om. Tre av mina älskar morötter och gurka..

hemsida -> http://www.thairghays.se
blogg -> http://thairghays.bloggagratis.se
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2008-04-04, 12:42
Flitig postare

jag har fått lära mig(när min golden hade problem mage) för att en hund ska få mindre kännslig mage så ska dem få¨olika foder antingen blandat eller byta varannan vecka eller hur man känner för det.. där dem olika fodrena då ska ha olika proteinkällor.. alltså något foder har mestadels fisk.. ngt har mestadels kyckling.. ngt har mestadels lamm..

mina äter precept puppy plus/orijen puppy/ rc junoir/ Anf holistic/ mfl :P

välidgt olika och dem har ärligt talat aldrig varit dåliga i magen... inte heller min golden sen han vant sig vid olika fodren (förutom när ena av dem små hade kennelhosta)
även fast dem ibland äter dummhete både ute och inne..

dem brukar även få köttfärs, torsk , tonfisk kyckling.. självklar så småfördelar jag det med fingarna för att se att inga ben finns.. här äts även morötter(kokta) överkokta brokkoli, sötpotatis(alltså ej vanlig poitatis) vitkål.. nästan övermogen(då den annars är svår att smälta)
  #6 (permalink)  
Gammal 2008-04-06, 00:10
Pandans avatar
Nykomling

Reg.datum: Apr 2008
Hej! Det är väldigt svårt med foderfrågor, men om din Golden är känslig kanske du inte ska ge han så mycker mer än vanligt foder, jag har absolut inget emot matrester och sånt, mina hundar får jättemycket rester och sånt. Har Veterinären sagt att du ska byta foder ofta? annars kanske du ska hålla dig till ett och samma foder under i alla fall en månad så att du hinner märka resultat och skillnader eller byta foder helt om fodret inte fungerar. Broccoli ska vara giftigt för hundar även om den är kokt har jag hört.

Mina hundar äter doggy grön och matrester blir det varje dag, de har alltid varit fina och glansiga i pälden av de

//Sandra
Svara med citat
  #7 (permalink)  
Gammal 2008-04-06, 09:51
Flitig postare

vad en veterinär säger kring mat betyder Inget alls för mig.. dem har typ 7 timmar foderlära i sin utbildning det är mindre än vad jag själv gått med diverse kurser.

det här har jag fått höra av en som läst massor om foder. och min golden har alkdrig mått bättre.. sedan jag började med olika foder osv. så har han inte varit dålig alls. inte ens när han käkat dumma saker som retrivrar gör ibland. så kunde inte vara mer nöjd med resultatet..

broccoli är inte giftigt men det är svårt att bryta ned.. därför ska den vara väldigt överkokt eller nästintill övermogen..

kolla gärna här feeorin

citat:

Grönsaker och frukt ska alltid ges mycket finfördelade/mosade och de får gärna vara lite övermogna eller mjölksyrejästa som t ex surkål.

En god idé enligt min mening är att välja 2-4 foder av några olika fabrikat och med olika proteinkällor som man sedan alternerar emellan. Det är då viktigt att alternera ganska ofta - hunden utvecklar då en tarmflora som tål sådana foderbyten. Ger man ett och samma foder under lång tid anpassar sig tarmfloran till detta och ett foderbyte måste göras med stor försiktighet.

det här är givetvis något som jag tror på då jag fick det rådet och det verkligen har funkat super för mina hundar. det säger ju inte att det skulle vara det för andra hundar för det
  #8 (permalink)  
Gammal 2008-04-06, 14:28
Pandans avatar
Nykomling

Reg.datum: Apr 2008
Hej!

Om fungerar bra, är det ju inga problem att ha olika foder, men jag missuppfattade ditt inlägg och tyckte du skrivit att han ofta var dålig i magen :/ men såg sen att du skrivt att han aldrig var det

Nej alla veterinärer läser inte så mycket foder i huvudutbildningen, men läser ofta till en massa sen. Det bästa är oftast att gå efter egen kunskap när man känner sin hund själv...

//Sandra
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Programvara från: vBulletin® Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.1.0 , Svensk översättning av: Anders Pettersson, Style by kreativfantasy.com.

chabby chic termometer med hundar