lite nyfiken på hur ni gör med munhygien?
själv är jag ju invand hundtandborstare sen jag var liten så jag borstar två ggr per dag men mina hundar älskar att bli ompysslade..
Min Papillon har grymt fina tänder trots att hon är hela fyra år... Hon gnager mycket på ben.
Dvärgschnauzer däremot har rätt mycket tandsten, hon får Plaque Off och jag skrapar tänderna själv då och då.
Ibland kör jag ett varv med eltandborsten
Tycker att jag märker skillnad beroende om de får blött eller torrt foder, båda äter fodret torrt, ibland slår jag på lite vatten strax innan servering bara.
Tuggar på mycket märgben! och ibland så skrapar jag bort ifall de har kommit nåt på tänderna. Men tar även bort hår & sånt som har fasnat så de inte blir inflammation
Mina tuggar på ben i stort sett varje dag, ute blir det en o annan pinne som blir slaktad.
Jag ger greenis ben (eller vad dom heter) och skrapar själv. Jag ser till att det alltid finns ben att tugga på och så i nödfall oftast efter skrapning så borstar jag tenderna.
Varannat år så ska vetten hålla efter bättre med ultraljud där inte skrapan kommer åt. Myten säger ju att en dvärghund lever ju oftast längre en större hundar och då känns det viktigt att tänderna också sitter så länge det bara går.
Mina hundar har alltid tillgång till tuggben, och de gnager som tusan. Min Tibbe som är åtta år har aldrig haft problem med tandsten, har värsta Ceasar Millan smilet . Önskar jag hade haft lika vita bissingar.
Disa min dp/chihuahua valp (6 månader gammal) har än så länge bra tandhälsa, fast då är hon ju bara valp. Har läst att vavvorna kan ha lite dåliga tänder?? Bör kanske börja borsta dem i förebyggande syfte, kom gärna med råd ni som har erfarenhet av rasen