hur stor chans är det att han tappar dem naturligt?
Är bara lite nyfiken på vad ni som varit med ett tag eller haft chi ett tag tror om dangos två sista tänder.
Dango är nu 6 1/2 mån och har tappat alla tänder utom "huggtänderna" i överkäken. men dem andra tänderna tappade han alla väldigt tidigt och nu har det gått lite mer än en månad sedan något hänt.
båda hans föräldrar och far och mor föräldrar har tappat tänderna själva utan problem.
tror ni att jag behöver oroa mig för att dem ska dras loss eller kan jag vänta i lugn och ro?
...gå till veterinären och låt honom/henne bedöma,
har dom nya tänderna kommit bredvid så får du med stor säkerhet dra ut mjölktänderna, för det fungerar så att dom nya permanenta tänderna ska trycka på mjölktänderna underifrån och på så vis göra att roten på mjölktanden återbildas och mjölktanden ramlar bort, kommer inte den nya tanden under så återbildas heller inte roten på mjölktanden... och summan av kardemumman blir att mjölktanden sitter kvar men en lång rot bredvid den nya, det är jättevanligt på huggtänderna... följden kan bli bettfel...
att dra ut mjölktänder är en lindrig åtgärd, redan samma dag kan hunden äta som vanligt.....
grattis!!! det var väl skönt, min hunds tänder lossnade inte... det blev utdragning á 1700 kr...... men det var det värt.
tack.. jo det var jätteskönt vil inte behöva söva i onödan även om det inte är onödigt om dem stannar kvar och kan störa bättet men man slipper ju helst..