Kul att ni har fastnat för denna underbara ras!
Franska Bulldoggklubben, har en lista på uppfödare som är medlemmar hos dem. Personligen skulle jag inte välja en uppfödare som inte står med på deras lista. För mig känns det mer seriöst om man som uppfödare är medlem i sin rasklubb. Men bara för att man väljer en av de uppfödarna är det inte alls säkert att man får en kärnfrisk och rastypisk Fralla. Det är därför viktigt att man har någorlunda koll på valpens föräldrar. De ska ha UA (utan anmärkning) på patella och hjärta och de ska vara utställda med lägst 2:a i kvalitet. Eftersom kejsarsnitt förekommer inom rasen ska man också vara noga med att kolla så att uppfödaren inte tar flera kullar på en tik som man har fått snitta tidigare, det är nämligen inte så värst seriöst. Det finns ännu fler bra tips på Franska Bulldoggklubbens sida om vad som valköpare bör fundera på.
Vad det gäller kontakten med uppfödare började jag med att först mejla de som jag fann intressanta med frågan om vi kunde få komma på besök hos dem. Många uppfödare valde att inte svara, jag kan bara spekulera i vad det berodde på. Kanske tyckte de att det var bättre om deras bliviade valpköpare ringde istället för att mejla eller så kanske de hade fullt med valköpare redan. En av de som svarade och som vi sedan valde ut som "vår uppfödare" var Kennel Typhoon's i Ljungbyhed, Skåne. Jag är väldigt nöjd med det beslutet. Ägarna, Anne och Bosse, är supertrevliga, hjälpsamma och kunniga på ämnet hund. Kan absolut rekommendera dem och deras hundar!
Väntetiden är det ganska olika med har jag förstått. Många uppfödare har ett sorts kösystem, tror inte att de flesta följer det slaviskt utan man väljer helt enkelt ut vilka valpköpare man helst av allt vill sälja till. Uppfödaren vill naturligtvis att dennes valpar ska hamna i rätt hem, vilket är förståeligt. Jag har hört folk som väntat i upp till 3 år på att få en valp, vi hade tur och behövde bara vänta i ett halvår ungefär. Men det är värt vartenda dag av väntan! Frallan är en underbar ras som lyckas charma allt och alla. Jag lovar att ni inte kommer ångra ert rasval!
Lycka till!