Hundar.se hundbutik
Hundbutik Registrera FAQ Medlemslista Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Gå tillbaka   Hundar.se - hundforum > Hundar > Avel & Uppfödning

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2008-03-15, 09:17
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2007
Vad kräver ni av en avelshane/avelstik?

tänkte kolla vad alla andra har för krav.. då jag själv alltid haft ganska stora krav även bara när jag lånar ut min hane för vill ju inte hjälpa någon att få valapr på en tik jag själv aldrig skulle kunna ta valpar på..

så ni som har hanar.. som står till förfogande..vad har ni för krav?
och ni som har tikar.. vad måste hanen ni söker ha?
  #2 (permalink)  
Gammal 2008-03-17, 23:00
Thairghayss avatar
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Thairghays
Jag har nyligen lånat ut min ena hane på tre tikar - olika typer & storlekar men alla tre med samma fel - lätta öron. Min hane däremot har mkt bra öron och kan ev hjälpa dessa uppfödare att få bukt med öron problemen i sin uppfödning.

Ovsett kön på hunden strävar jag efter en god mentalitet & god byggnad.
De får inte ha samma fel/brister och bör i bästa mån komplettera varandra. Viktigt är dessutom goda vinklar & det typiska phalène uttrycket. Jag lägger INGEN vikt på hundra korrekta öron (även om det är rasens kännetecken) eller massor av päls, fransar, korrekt svans..

Som jag har på min hemsida om min avelspolicy - vad spelar det för roll om hunden är gudomligt vacker men rör sig & är vinklad som en kratta och har en ytterst dålig mentalitet.

hemsida -> http://www.thairghays.se
blogg -> http://thairghays.bloggagratis.se
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2008-04-10, 01:19
Zetas avatar
Nykomling

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Thairghays Visa inlägg

Ovsett kön på hunden strävar jag efter en god mentalitet & god byggnad.
De får inte ha samma fel/brister och bör i bästa mån komplettera varandra. Viktigt är dessutom goda vinklar & det typiska phalène uttrycket. Jag lägger INGEN vikt på hundra korrekta öron (även om det är rasens kännetecken) eller massor av päls, fransar, korrekt svans..

Som jag har på min hemsida om min avelspolicy - vad spelar det för roll om hunden är gudomligt vacker men rör sig & är vinklad som en kratta och har en ytterst dålig mentalitet.
Jag tycker att du har ett bra tänk!!!
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2008-04-10, 12:12
Thairghayss avatar
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Thairghays
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta Visa inlägg
Jag tycker att du har ett bra tänk!!!
Tackar..
Tyvärr gör nog min tankegång mig till en icke populär bland vissa uppfödare av min ras..
Samt att jag gräver lite för mycket och för djupt i deras "skit"
I min skit får folk dock gärna gräva -

hemsida -> http://www.thairghays.se
blogg -> http://thairghays.bloggagratis.se
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2008-04-13, 13:18
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2007
Skicka ett meddelande via MSN till hardedoggs
Vi lånar bara ut till tikar som har bra mentalitet men framförallt till SUNDA hundar! Dom ska kunna andas samt tåla värmen !
Det är TYVÄRR många som inte bryr sig om detta utan bara tittar på titlarna. Sen om hanen inte passar till den tiken .. Vad gör de om bägge är champion för då blir ju avkommerna stärnor ..
Sen finns dom som tycker om frallaflickan är självvalpande så avlar uppfödaren på allergi (bara för att en uppfödare tog en kull som gav allergi & där tiken var självvalpnde) & att uppfödaren bara bryr sig om pengar för det är synd om tiken ska behöva valpa själv eftersom dom har så svårt att valpa själv .. Ska inte ens behöva säga vad jag tycker om dom dumma kommentarena
Det finns även dom som undrar om vi upfödare verkligen ska behöva lägga den energien på om tiken är självvalpande el ej för det är ju "bara ett enkelt ingrepp"
  #6 (permalink)  
Gammal 2008-07-01, 13:43
Ranningens avatar
Nykomling

Reg.datum: Jun 2008
Jag söker en hanne

Hallå

Jag söker en hanne som med min förhoppning kanske kan passa mina 3 tikar.
Lite mycket att hoppas på + att jag bara vill hyra in hans tjänster. Jag vill inte äga själv.
Jag har 2 dp och en yorkchi(50-50). Dp är black and tan och yc är blue and tan. Dem väger mellan 2,2 och 3,7kg.
Det jag söker är en chi eller dp med ståtliga öron, kh, lämplig nosbredd och längd och utan knäfel, lysta ögon, inga krokiga svansar, lämplig höjd på benen, stabilt byggd, gärna med mycket muskler osv........ man blir kanske lite väl petig men jag vill bara valparnas bästa. Det som talar mycket till min nackdel är att jag bor i norra Sverige och tycker att det borde finnas karlar här uppe men vart är dem???
Jag vill inte resa timmar med buss eller tåg för att i dagar sitta hos främmande människor under tiden som det tar för en parning. Det ska ju vara rätt dag osv...
Har kollat kennlar här uppe, bara lite, men dem flesta verkar ju bara ha tjejer... Var hyr ni som har kennel med bara flickor in era killar? Jag är så ny i "branschen" att jag inte kan och vet sånt här. Jag har inte tänkt ha stor produktion utan ta en kull nån gång så där bara för att få vara med om det.
Svara med citat
  #7 (permalink)  
Gammal 2011-05-02, 22:14
66ger01s avatar
Nykomling

Reg.datum: May 2011
jag blir glad att det finns nån som lägger vikt på att födda glada hundar .utsendet är ett plus men långt ifrån viktigast

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Programvara från: vBulletin® Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.1.0 , Svensk översättning av: Anders Pettersson, Style by kreativfantasy.com.

chabby chic termometer med hundar