Hundar.se hundbutik
Hundbutik Registrera FAQ Medlemslista Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Gå tillbaka   Hundar.se - hundforum > Hundar > Avel & Uppfödning

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2007-10-05, 17:19
Thairghayss avatar
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Thairghays
Att välja avelsdjur

Hur väljer ni en tilltänkt avelshane?
Vad tittar ni på?
Ställer ni för och nackdelar jämfört med eran tik?
Hur bedömer ni eran egna tik?
Tittar ni på tidigare avkommor som avelshunden gett? Syskon? Hur mycket vikt lägger ni på att titta på föräldrarna till de tilltänkta?
Hur mycket tittar ni på den mentala biten kontra exteriören?
Sitter ni och räknar ut inavelsgrader, vilka färger som kan uppkomma? Ja genetik i allmänhet?

Kan vara spännande att få höra vad och hur ni andra tänker på inför en planerad parning

Själv gräver jag så djupt jag kan och så brett som möjligt.
Vill använda en hane som inte har samma fel som mina tikar (phalèner), har tex min tik platt svans så vill jag inte att hanen har det, lång rygg så får inte hanen ha det.
Syskon och avkommor spelar roll för mig oxå - har hanen lämnat avkommor tidigare vill jag gärna se dem, liksom föräldrar och syskon.
Personligen vill jag bilda mig en uppfattning om vad som kan komma och hur de kan se ut.
klurar mycket med genetik delen och räknar och pular och fixar och grejar. Går år mycket papper hos mig..

hemsida -> http://www.thairghays.se
blogg -> http://thairghays.bloggagratis.se
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2007-10-09, 21:36
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Kan inte svara på detta ännu då jag inte börjat med aveln på allvar ännu.
Men jag har ju parat min äldsta tik en gång tidigare... Och då tittade jag mycket efter rent blod (friska stamtavlor). Och konsulterade med min uppfödare.
Sedan tycket jag det var superviktigt med den mentala biten. Hanen jag träffade började jag älska med en gång för han var så lugn och harmonisk, samtidigt som han hade riktigt med energi när han ville. Att han var SUCH var bara bonus.
Nu ville ödet inte bättre än att min tik blev sjuk och inte kan få valpar mer...
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2007-10-10, 14:06
marias avatar
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2007
Skicka ett meddelande via MSN till maria
kan inte svara så bra heller eftersom jag inte är någon uppfödare än.
men jag tycker iaf att mentalitet och hälsa är a och o.
sen går det ju göra en "prov parning" på skk:s hemsida vet jag. Så det inte blir för mkt inavelsgrad.

självklart väljer man ju gärna en hanne som är ustställd med bra resultat också. men de är ju inte allt.
Sen vill man ju gärna matcha ihop dom med sin tik.. tänka på vad hon har för för och nack delar och kolla vad hannen har för bra och dåliga sidor osv..

lite mina tanke banor iaf.
  #4 (permalink)  
Gammal 2007-10-10, 18:02
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2007
Skicka ett meddelande via MSN till hardedoggs
Re: Att välja avelsdjur

Citat:
Ursprungligen postat av Thairghays
Hur väljer ni en tilltänkt avelshane?
Vad tittar ni på?
Ställer ni för och nackdelar jämfört med eran tik?
Hur bedömer ni eran egna tik?
Tittar ni på tidigare avkommor som avelshunden gett? Syskon? Hur mycket vikt lägger ni på att titta på föräldrarna till de tilltänkta?
Hur mycket tittar ni på den mentala biten kontra exteriören?
Sitter ni och räknar ut inavelsgrader, vilka färger som kan uppkomma? Ja genetik i allmänhet?

Kan vara spännande att få höra vad och hur ni andra tänker på inför en planerad parning

Själv gräver jag så djupt jag kan och så brett som möjligt.
Vill använda en hane som inte har samma fel som mina tikar (phalèner), har tex min tik platt svans så vill jag inte att hanen har det, lång rygg så får inte hanen ha det.
Syskon och avkommor spelar roll för mig oxå - har hanen lämnat avkommor tidigare vill jag gärna se dem, liksom föräldrar och syskon.
Personligen vill jag bilda mig en uppfattning om vad som kan komma och hur de kan se ut.
klurar mycket med genetik delen och räknar och pular och fixar och grejar. Går år mycket papper hos mig..
Jag/vi tittar på Sundhet det vill säga att hanen ska kunna andas & ha fria rörelser. Men detta ska även finnas i linjerna!! Men även att hanen ska komma från självvalpande linjer.
Men även på färgerna. Dem ska vara rena & ej bland färgerna varken i kobinationen & linjerna givitvis. Helst en tig hane men dock inte nödvändig ..
Bra mentalitet!! Vill inte ha för tunga hundar ..
Sen så hanen passa tiken & så får man hoppas på det bästa
  #5 (permalink)  
Gammal 2007-10-10, 21:33
Thairghayss avatar
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Thairghays
Re: Att välja avelsdjur

Citat:
Ursprungligen postat av hardedoggs
Jag/vi tittar på Sundhet det vill säga att hanen ska kunna andas & ha fria rörelser. Men detta ska även finnas i linjerna!! Men även att hanen ska komma från självvalpande linjer.
Men även på färgerna. Dem ska vara rena & ej bland färgerna varken i kobinationen & linjerna givitvis. Helst en tig hane men dock inte nödvändig ..
Bra mentalitet!! Vill inte ha för tunga hundar ..
Sen så hanen passa tiken & så får man hoppas på det bästa
Ja, man kan ju inte göra så mycket i slutändan än att hoppas

hemsida -> http://www.thairghays.se
blogg -> http://thairghays.bloggagratis.se
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Programvara från: vBulletin® Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.1.0 , Svensk översättning av: Anders Pettersson, Style by kreativfantasy.com.

chabby chic termometer med hundar