Citat:
|
Ursprungligen postat av Thairghays
Citat:
|
Ursprungligen postat av Bindy Shih kennel
Jeg for min del har nå brukt 1.5 år på å studere rasen shih tzu. Spurt oppdrettere med mange års erfaring, lest bøker, funnet masse info på nettet. Har også skaffet meg en mentor, noe som er vel så viktig.
Jeg tenker at skal man drive oppdrett, bør man vite ALT om rasen man skal avle på. Det være seg dens historie, rasestandarden, hva som finnes på linjene av sykdom. Selvsagt også lære seg linjene. Dette med genetikk og avl er et kjempespennende tema. Det finnes kurs man kan gå og jeg vil vel anbefale ett slikt kurs før man selv har kull.
Så er det jo selvsagt en veldig fordel om man får vært med på noen fødseler før man selv skal i ilden, for å si det sånn. Man lærer masse på den måten.
Dette med genetikk bør man uansett sette seg litt inn i før man avler. Dette fordi man da kan finne noen overraskelser som kanskje gjør at du vurderer på nytt hvem du skal bruke på tispa de f.eks.
Dette er et langvarig og nitidig arbeide, men jøss man får igjen for det. Går du inn for å finne ut av dette og bruker tid på det, vil du sitte med god informasjon og ett godt grunnlag for avl på dine hunder.
Lykke til!
|
Jag håller med fullkomligt
- en mentor (gärna flera) är viktigt, då kan man få tips och råd om en kombination, kanske hitta en lämpligare hane till sin tik osv.
- studera rasen och de vanligt förekommande "felen" inom en ras samt givetvis även förtjänster.
- att lära sig grundläggande genetik (som lätt sprider sig som ett litet frö av viljan att veta mer)
- forska i stamtavlor, inte bara sina egna utan även andras, titta på hur andra kennlar gått tillväga (tex stora vinstrika). Även titta på de som man inte tänkt att avla på/med.
- skaffa sig uppfödarbekanta, inte bara inom sin egna ras.
|
Jo mentorer har jag både inom egen ras och även annan.. då jag jobbar på ett hundhotell där ägaren även har uppfödning :P
Och att kolla runt hos stora uppfödare och även små.. kolla vad dem använt för tikar och hanar.. kolla avkommor syskon allt det tar upp såå mycket av min tid :P då jag lätt fastnar och kollar vidare överallt :P
Jo genetiken är jätteintressant.. sitter allt som oftast med uppfödarsidor.. och skks hemsida uppe samtidigt
Och ska nu börja uppfödarutbildningen.. bland annat genetik kurs, valpens beteende osv
Flera valpningar har jag varit med om och fick nyligen ta handom en valpning helt själv :P i princip :P
Jag skulel verkligen inte börja avla om jag inte kännde att jag har lärt mig massor innan och kanske även att en del andra uppfödare inom rasen anser att det är en bra kombination som planeras.. har några som jag vet ställer upp och hjälper mig med val av hane
det är verkligen såå intressant och man lär sig så mycket..
jag har verkligen läst hundböcker sen jag kunde börja läsa
intresset har funnits där hela tiden .P