Min lilla valp på 6 månader har för någon månad sedan börjat med en ny ovana (egentligen den enda han har) och det är han ibland smiter in på toaletten och äter kattbajs. Detta sker som oftast efter han har ätit frukost och också efter vi har varit ut på någon långpromenad.
Pga att han fortfarande är rätt liten och tanig så spelar det ingen roll hur pass lite jag ställer toalettdörren på glänt (katterna måste ju fortfarande få komma in, därför kan jag inte stänga helt) för han kryper in i springan i alla fall och jag kan inte hålla ögonen på honom 24h/dygn. Inte heller kan jag be katterna schemalägga när de utför sina behov så jag vet när jag ska plocka bort det
Det här är väl inte något allvarligt problem, men jag skulle ändå vilja veta vad det är som gör att hundar äter kattbajs? Också, vad kan jag göra för att vänja honom av med det här beteendet? Andedräkten han drar på sig efter att ha ätit bajset luktar inte hallontårta direkt och den sitter i, i princip hela dagen.
Dessutom (vet dock inte om det här kan stämma?) har jag hört att det generellt inte är bra för gravida kvinnor att handskas med kattbajs för att det kan innehålla spår av Toxoplasmos vilket kan innebära infektion för det ofödda barnet. Jag vet inte riktigt hur det fungerar med sådana parasiter, om de kan "hoppa över" från valpen till mig, men det känns ändå obehagligt att ha honom så nära inpå då jag vet att han precis stoppat i sig det här bajset. Är väl kanske lite hypokondrisk och väldigt försiktig i och med graviditeten, så har ni något lugnande att säga angående det så välkomnas sådana svar också.
Tack på förhand!