Jag och min sambo har en springerspaniel som är 16 månader. När vi tog honom så var min sambo mammaledig. Efter någon månad så började han hoppa och bita (smånafsa) henne på händerna och i tröjärmen men jämna mellanrum (för att leka antar jag)
Han har gjort så mot mig också men det är väldigt sällan. Nu har vi fått ytterligare ett barn och nu börjar det bli väldigt jobbigt eftersom han hoppar och biter än fast min sambo håller i vår bäbis. Det gör att hon inte kan säga till på skarpen (brotta ner hunden och hålla honom tills han lugnat ner sig) utan måste värja sig med knäna.
Han hoppar aldrig mot henne när jag är i närheten vilket gör att jag inte heller kan säga till honom.
Jag ha träffat på jätte många hund ägare med samma problem man måste vara hård och bestämd och verkligen visa hunden att det är fel det kan leda till aggressivitet annars vilket jag vet att det ha förekommit det är viktigt att hunden bli aktiverad börja på lydnads kurs prata med en hund instruktör om erat problem så får du säkert hjälp därifrån Lycka Till
Att sätta upp gränser för sin hund är ofta något som ger bra resultat.
När hundarna tar tag i en och nafsar i en har det sällan med aggression att göra, snarare lek. Det lättaste är att hunden bara får leka på det viset när det är tillåtet med andra ord när du bjuder upp till lek, kanske med ett kommando eller liknande. Det brukar hunden lära sig snabbt, ett snabbt nej när hunden tar tag i dig utan tillåtelse och mycket lek när den gör det på kommandot