Hundar.se - hundforum
Registrera FAQ Medlemslista Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Gå tillbaka   Hundar.se - hundforum > Allmänt > Allmänt hundsnack

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2008-04-14, 22:06
Nykomling

Reg.datum: Apr 2008
Talking Kastrering av hund ja eller ej?

kastrering av min hund !

jag har en tollare hane på 2,5 år. jag har börjat fundera på om vi ska kastrera honom, men jag är osäker till det. Därför vill jag höra av andra som kastrerat sin hane och hur skillnaden blev, vad är för och nackdelarna med kastrering som ni har märkt?

Jag vill kastrera honom för han är väldigt doftfixerad när vi är ute på promenad eller när vi tränar. det är svårt att få honom uppmärksam på mig och känns som man får arbeta i motvind. Han gillar oxå mycket att slicka på gräs och stolpar där det säkert varit en löptik och så dreglar han mkt. Vilket jag tycker är ofräscht.

Är jätte glad för era synpunkter, tips och råd i detta ämne. Vad har ni för erfarenhet om detta med kastrerad han hund?

Malin & texas
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2009-09-03, 21:12
Nykomling

Reg.datum: Aug 2009
Skicka ett meddelande via MSN till byracka
tvivlar på

Jag tvivlar på att detta löser era problem
Det kanske lindrar dem, men det är så naturligt för en hane att göra så här.
fast det ger dig en större chans att få kontroll över han helt allmänt.

Människor av den kvinnliga sorten, de lät bra va?
kan ibland få en del problem när de har hanar, ni är också tikar och har era perioder det vet och märker dem mycket väl. en del tjejer blir därför han hundens tik i sin egen värld.
men kastrering motverkar även detta beteende
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2009-10-19, 21:27
Nykomling

Reg.datum: Oct 2009
Det vore bra att kastrera han om han lätt förlorar fokus på dig. Det gör hunden lugnare under löpperioder, mindre dominanta, och mer uppmärksamma på sin ägare. Så det kanske är ett alternativ för dig. Ps! Egentligen vore det bäst att kastrera hunden så tidigt som möjligt! M.v.h en som älskar fransk bulldog..
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2010-01-18, 00:10
Nykomling

Reg.datum: Jan 2010
Vi har en boxer-amstaff hane, blir 6mån nästa vecka. För oss det är självklarhet att kastrera, om några veckor när han är tillräckligt gammal för det. Vi ska inte ha valpar och i grannskapet finns några tikar, så varför inte? Han väger redan nu 28kg, så det skulle inte bli trevliga drag-kamper när han är vuxen under löpsesonger...
Oftast man tycker att katter SKA kastreras, så att allas liv blir enklare, och vi tycker lite likadant om hundarnas kastrering- livet blir enklare för hunden, ägaren och omgivningen...
  #5 (permalink)  
Gammal 2010-02-19, 14:48
Nykomling

Reg.datum: Feb 2010
Effekterna av kastrering som jag sett refererat till flertalet egna hundar och vänners är:
Hunden får mycket lättare att gå upp i vikt vilket kan vara en fördel för de hundar som "stressar" över tikar, löp och dyl. och därmed förlorar vikt men man får vara beredd på att byta till ett lättare foder som fortfarande innehåller allt din hund behöver utan att behöva "sluta" mata den.
Även krav på fysisk aktivtet är att vänta för att inte få en överviktig hund.

En kastrerad hund KAN komma att bli obetydlig i andra hundars ögon, har sett det i många fall där andra hundar rent ignorerar den kastrerade hanhunden, vilket gjort att denne blir nästan desperat i kontakt med andra hundar..Även en viss del "mobbing" kan uppstå. Dock i de flesta fall en lugn samvaro med andra hundar oavsett kön.

Fördelarna jag sett är att hunden lugnar ner sig beträffande tikar, andra hanhundar och även det du beskriver, slickande och sniffande efter tik kiss. ( Äldre hanhundar behåller detta beteende för det är redan inlärt, även en kastrerad hanhund kan para sig och hänga sig)
Dock lugnar det ned sig litet.. MEN att lukta på andra hundars kiss är för både tikar och hanar ett naturligt beteende, ett sätt att kommunicera!
Det är du som måste ge honom en del promenader som rena dagstidningsläsningen men att strikt arbeta på att göra dig mer intressant och skilja på när han är ute på nyhetsrundan och när han arbetar med dig.

Jag skulle i ditt fall kastrera hanhunden, inte bara för besvären, men är du säker på att han inte skall avlas på har du mer att vinna genom att underlätta stressen hans tikfixering ger.

Lycka till!

Senast redigerad av Hunden den 2010-02-19 klockan 14:50.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Programvara från: vBulletin® Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.1.0 , Svensk översättning av: Anders Pettersson, Style by kreativfantasy.com.

Presenter till husdjuret som hundtuben, silikon underlägg