Hundar.se hundbutik
Hundbutik Registrera FAQ Medlemslista Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Gå tillbaka   Hundar.se - hundforum > Allmänt > Allmänt hundsnack

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2008-04-03, 20:28
Miras avatar
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Mira
Steralisera?

Om man har hund som man inte ska ta valpar på (vilket jag INTE ska), bör man steralisera då? Har förstått att en steralisering på en tik är ett större ingrepp än en kastrering av en hane men hur stora är riskerna för komplikationer egentligen? Och vilka är fördelar respektive nackdelar? En fördel jag kan se är ju självklart att slippa löp och eventuella skendräktigheter men påverkar det tiken i övrigt? Lynnet, lättare att gå upp i vikt, tröttare etc. Någon som har erfarenhet?

***Med båda fötterna på jorden kommer man inte långt...***
Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2008-04-03, 23:36
SummerochYodas avatar
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Skicka ett meddelande via MSN till SummerochYoda Skicka ett meddelande via Skype™ till SummerochYoda
Min Summer blev kastrerad efter kejsarsnittet. Fördelarna är att man som du skrev, slipper löp och då jag även har två hanhundar hemma så blir det lite lugnare. Tiken kan inte få livmoderinflammation och risken för att tiken ska utveckla diabetes minskar. Nackdelen är väl att man får se upp med hur mycket mat man ger tiken, för i vårt fall så är hon alltid hungrig och skulle gladeligen äta upp allas mat. Pälskvaliten kan bli sämre. Jag har också läst att tiken kan bli inkontinent, men jag vet inte om det är så vanligt.
Svara med citat
  #3 (permalink)  
Gammal 2008-04-03, 23:40
Nillas avatar
Flitig postare

Reg.datum: May 2007
Fördelen om du tar bort livmodern är att hon slipper risken att få livmoder inflammation och även skendräktigheten slipper man ju med. Risken för att få juvercanser försvinner ju också då hon inte behöver göra sig redo för eventuella valpar.

Nackdelen är att tikar och hannar har en tendens att gå upp i vikt så den delen bör man ju akta. Andra saker så som komplikationer finns det ju alltid med ett ingräpp men det kan man ju se som en engångs företelse istället för att kanse måsta göra fler ingräpp när hunden blir sjuk.

Vissa märker man inget på gällande lynnet och vissa blir lugnare och inte så intresserad av att skvätta så fort någon hund kissat på en plats. Sträss momentet vid löp så som "bitchiga" tik möten är ju en anna fördel.

Senast redigerad av Nilla den 2008-04-03 klockan 23:43. Anledning: felstavning
Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2008-04-07, 20:22
Miras avatar
Flitig postare

Ok. Tack för svaren... Hur många här inne har steraliserat eller kastrerat sin hund och vad var anledningen?

Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2008-04-10, 16:39
Zetas avatar
Nykomling

Reg.datum: Apr 2008
Jag har en väninna som steriliserade sin schäfertik pga jobbiga perioder kring löp.
Tiken blev mycket slö väldigt länge och hon på verkades av både löp och skendräktigeht.
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2008-04-14, 13:51
Miras avatar
Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Zeta Visa inlägg
Jag har en väninna som steriliserade sin schäfertik pga jobbiga perioder kring löp.
Tiken blev mycket slö väldigt länge och hon på verkades av både löp och skendräktigeht.
Ok. Men hur blev hon efter steraliseringen? Mådde hon bättre då? Har också hört många som säger att deras tikar lagt på sig och blivit tjockare efter steraliseringen. Blev hon det?

Svara med citat
  #7 (permalink)  
Gammal 2008-04-14, 22:42
SummerochYodas avatar
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Skicka ett meddelande via MSN till SummerochYoda Skicka ett meddelande via Skype™ till SummerochYoda
Summer blev kastrerad direkt efter kejsarsnittet. Livmodern var missfärgad så veterinären tyckte det var bäst och jag höll med, för Summer skulle iallafall inte ha några fler valpar. Detta hände i december förra året och än så länge har jag inte märkt något speciellt mer än att Summer är väldigt hungrig, så jag får hålla efter henne så hon inte blir tjock.
Svara med citat
  #8 (permalink)  
Gammal 2008-05-08, 15:40
Moderator

Reg.datum: Oct 2007
Min pappas tik steriliserades för ett tag sedan och de tycker att hon börjat trotsa och testa gränserna mer efter det. Som om hon kommit i trotsåldern på nytt. Men det kanske går över efter ett tag. Jag ska hålla koll på'na

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Programvara från: vBulletin® Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.1.0 , Svensk översättning av: Anders Pettersson, Style by kreativfantasy.com.

chabby chic termometer med hundar