Uppfödare har olika "krav" på vad de vill av sin fodervärd.
För vissa spelar det ingen roll om man meriterar hunden och kräver inget mer än att hunden kansk ska äta en viss typ av mat, vara försäkrad i ett visst bolag osv.
Personligen anser jag (som uppfödare) att mina ev fodervärdar ska vara införstådda i att de får
inte en gratis hund (som så många tror) och inte ha några krav på sig.
Mina "krav" är att de skall vara utställningsintresserade (och ställa ut hunden ett par gånger varje år), de ska gärna vara lydnad eller agility intresserade (inget krav- bara önskvärt)
Sen har jag lite andra kriterier jag vill att en ev fodervärd ska ha.
Jag lämnar ju iväg en hund till någon annans vård, köper man däremot så är valet helt upp till valpköparen.
Själv har jag haft en tik själv på foder - blev tillfrågad (frågade alltså inte själv) och denna tik var meningen att hon skulle utgöra grunden i min avel men det blev kejsarsnitt och "uppfödaren" ville ej ta en till kull på henne så tiken övergick i min ägarskap
innan 5 år. Detta gav mig nämligen en chans att kunna ta en kull själv på henne (blir det K-snitt igen op livmoder bort).
Som tack för detta gav jag henne en valp tillbaka.
Denna tik ställdes genomsnittligt 5 ggr/år och blev både SUCh och DKUCh innan kullen (därefter blev hon även SV-07 och IntUCh)
Du får helt enkelt prata med uppfödaren till kinesen och se vad de har för ev "krav" och vad de vill att en fodervärd ska göra.