Hundar.se hundbutik
Hundbutik Registrera FAQ Medlemslista Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Gå tillbaka   Hundar.se - hundforum > Allmänt > Allmänt hundsnack

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2007-11-24, 10:44
Soffans avatar
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Blandrasavel

Vet inte om här finns någon tidigare tråd om detta!
Vad tycker ni om medveten blandrasavel?
  #2 (permalink)  
Gammal 2007-11-24, 11:27
annach9s avatar
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2007
Ja, Disa är ju en blandis...Skulle inte vilja vara utan henne för något i hela världen, är så otroligt fin på alla sätt o vis .
Men visst det finns fullt med oseriösa uppfödare som föder upp blandisar och vill även påstå att det finns mindre seriösa som föder upp renrasigt med .

Jag varken vill eller tycker att man behöver välja sida för eller emot ..Huvudsaken att hundarna är sunda och mår bra . Har även en renrasig tibbe och min nästa hund kommer att bli en renrasig dvärgpinscher pga att jag vill kunna ställa ut och för att den rasen tilltalar mig mest.
  #3 (permalink)  
Gammal 2007-11-24, 13:43
Soffans avatar
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av annach9
Ja, Disa är ju en blandis...Skulle inte vilja vara utan henne för något i hela världen, är så otroligt fin på alla sätt o vis .
Men visst det finns fullt med oseriösa uppfödare som föder upp blandisar och vill även påstå att det finns mindre seriösa som föder upp renrasigt med .

Jag varken vill eller tycker att man behöver välja sida för eller emot ..Huvudsaken att hundarna är sunda och mår bra . Har även en renrasig tibbe och min nästa hund kommer att bli en renrasig dvärgpinscher pga att jag vill kunna ställa ut och för att den rasen tilltalar mig mest.
Jag menade inget mot dig, jag menade mer folk som sysslar med medveten blandrasavel. Att du köpt en blandras är en annan sak..
  #4 (permalink)  
Gammal 2007-11-24, 22:43
Thairghayss avatar
Flitig postare

Skicka ett meddelande via MSN till Thairghays
Det finns både bra och dålig avel på både rasrent och blandis.

Att korsa raser hej vilt utan tanke på vad det kan bli, vilka problem som kan uppkomma genom att två raser korsas eller att tjäna pengar på en sådan ävel är jag inte mycket för.
Det samma gäller även renras uppfödning.

I slutändan på båda är det alltid valpköparen som blir lidande.

Tror att de allra flesta rasuppfödarna och utställarna/tävlande någon gång började sitt hundliv med en blandis (som första hund) och som sedan utvecklades till den rasrena verksamheten för att komma länge i sitt tävlande med att vinna titlar och annat smått och gott som visar hur duktig man som hundtränare är.

hemsida -> http://www.thairghays.se
blogg -> http://thairghays.bloggagratis.se
Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2007-11-25, 11:49
Miras avatar
Flitig postare

Skicka ett meddelande via MSN till Mira
Har egentligen aldrig funderat så mycket på ämnet renras/blandras innan jag började besöka hundforum på nätet. Har alltid mer tänkt i banor som om uppfödaren verkar vara bra och har sunda och friska hundar. Har dock blivit mer och mer medveten om vad uppfödning innebär och varför så många uppfödare är måna om att bevara "sin" ras. Jag skulle ändå för allt i världen inte vilja vara utan Mira och när jag tänker efter så är de flesta trevliga och fina hundar jag känner blandraser. Jag skulle ändå aldrig medvetet para Mira eller någon annan blandras. Låter det förvirrat? Ett komplext svar på en komplex fråga... Håller dock med föregående skrivare om att det finns minst lika många oseriösa renrasuppfödare som blandrasuppfödare...

***Med båda fötterna på jorden kommer man inte långt...***
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2008-03-22, 13:39
Medlem

Fick valpar för en vecka sen

Vår lilla tik fick jätte söta blandisar förra veckan hon har haft två tidigare kullar med så detta skötte hon galant.Vet man vad man gör och inte blandar hejvilt så ser jag inget fel på det.

[/img]
  #7 (permalink)  
Gammal 2008-04-01, 00:11
Nillas avatar
Flitig postare

Reg.datum: May 2007
Kan dom som föderupp blandisar sjukdomms kolla längre bak i leden och även på förelldrar djuren så ser jag inga större problem. Men vem kollar eventuella sjukdommar och reggar infon om det på blandisar?

Vill man veta vad hunden kan bära på och vad man kan förvänta sig av en viss typ av hund så köper man renrasigt. Köper man från skk kennel så har dom en hel hög regler också om hur dom ska vara uppfödda. Ser en eventuell valpköpare nått som verkar fel så ska man anmäla direkt så slipper man oserriösa skk kennlar med =)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Programvara från: vBulletin® Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.1.0 , Svensk översättning av: Anders Pettersson, Style by kreativfantasy.com.

chabby chic termometer med hundar