Hundar.se hundbutik
Hundbutik Registrera FAQ Medlemslista Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Gå tillbaka   Hundar.se - hundforum > Allmänt > Allmänt hundsnack

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1 (permalink)  
Gammal 2007-10-16, 11:50
Chilliys avatar
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Kastrering!

Har lite funderingar angående kastration av hanhundar. Vår Chilliy är sen en månad tbx kastrerad. Hur blir det med hans olika tonårsfaser då? Gemongår dom samma fast dom är kastrater? O lyfta på benet är ju normalt för en hanhund men hur blir det för Chilliy. Han är snart åtta månader. Fick höra att inget skulle ändras på dess punkter men tänker man logiskt så borde det ju ske en stor förändring...Berätta gärna om era erfarenheter...

Svara med citat
  #2 (permalink)  
Gammal 2007-10-16, 14:46
annach9s avatar
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2007
jag har en hanhund som kastrerades i våras pga prostatahyperplasi (förstorad prostata). Han är iof åtta år, han lyfter fortfarande på benet när han kissar, men däremot skvätter han mkt mindre och kissar istället mer vid varje tillfälle eeee:" class="inlineimg" /> . Största skillnaden är att han blivit betydligt latare och har lättare att gå upp i vikt. Hur gammal är din hane, har förstått att han är unghund ännu?
vet inte om jag hjälpte dig så mkt, berättar bara efter mina erfarenheter.
  #3 (permalink)  
Gammal 2007-10-16, 15:41
Chilliys avatar
Medlem

Chilliy är snart 8 månader O han har inte börjat att lyfta på benet än. Vilket jag tror att han inte kommer att göra pga kastreringen..Jodå..All erfarenhet gällande kastrat hjälper massa ju..Kan inte något om det själv..

Svara med citat
  #4 (permalink)  
Gammal 2007-10-16, 20:41
Medlem

Om han inte har börjat att lyfta på benet ännu så kanske att han inte börjar heller. Men jag har i och för sig en tik som också lyfter på benet. så vem vet. Oliver var två år då han kastrerades och är nu 4 år. Han lyfter fortfarande på benet och reviskvätter när vi är ute. Men ta i trä så har han slutat att markera inomhus hos andra. Han är inte längre aggresiv mot andra hundar. Om det blir lite grums så går han åt sidan. Tidigare så skulle han glatt ta sig an tre rottisar och två schäfrar samtidigt. Hans grundpersonlighet har inte förändrats. Ska kanske nämnas att han är en tax. Den största skillnaden är att han nu endast får en tredjedel av vad han åt tidigare. Men för att han ska få mer bukfylla så blandar jag alltid i frukt och grönt i maten. Jag är bara positiv till hans kastrering men jag hade väldig beslutsångest innan jag gjorde det.

Svara med citat
  #5 (permalink)  
Gammal 2007-10-17, 11:20
Miras avatar
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Mira
Min killes hund kastrerades när han var straxt över året och vi har inte märkt någon skillnad på honom än. Han lyfte på benet innan kastreringen och gör det fortfarande. Han är snart 2 år nu.

***Med båda fötterna på jorden kommer man inte långt...***
Svara med citat
  #6 (permalink)  
Gammal 2007-10-18, 09:11
jiinniis avatar
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Skicka ett meddelande via MSN till jiinnii
Isse kastrerades vid 2 års ålder då han ej ska avlas på .. Hoppas det flyttar in en tik till oss , så nu får han det lugnare .. Jag har inte märkt någon skillnad på Isse alls .. Han är lika glad & pigg som tidigare .. Han pinkar dock (som redan sagts) mer vid varje tillfälle .. & bryr sig inte om löptikar ..

Jag antar att din hund kommer att ha samma kriser fast han är kastrerad .. Endel tycker att deras kastrerade hanhundar blir som valpar igen .. Andra tycker d blir slöa & trötta ..
  #7 (permalink)  
Gammal 2007-10-19, 08:02
Chilliys avatar
Medlem

Tack:-)

Tack snälla för era berättelser om era hundar. Det va mkt att ta till sej Gäller väl o se upp med maten så att Chilliy inte blir för tjock. Innan kastreringen så juckade Chilliy på det mesta..Men det har han helt slutat med. Vilket är mkt positivt. Vi kke gjorde detta i gevens tid s.a.s..Vi köpte ju honom enbart som sällskap o att träna med honom. Så humanast att kastrera då han inte ska gå i avel..Tack igen o fortsätt gärna att skriva om era erfarenheter..Kramis

Svara med citat
  #8 (permalink)  
Gammal 2008-04-14, 21:11
Nykomling

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Ursprungligen postat av evaav Visa inlägg
Om han inte har börjat att lyfta på benet ännu så kanske att han inte börjar heller. Men jag har i och för sig en tik som också lyfter på benet. så vem vet. Oliver var två år då han kastrerades och är nu 4 år. Han lyfter fortfarande på benet och reviskvätter när vi är ute. Men ta i trä så har han slutat att markera inomhus hos andra. Han är inte längre aggresiv mot andra hundar. Om det blir lite grums så går han åt sidan. Tidigare så skulle han glatt ta sig an tre rottisar och två schäfrar samtidigt. Hans grundpersonlighet har inte förändrats. Ska kanske nämnas att han är en tax. Den största skillnaden är att han nu endast får en tredjedel av vad han åt tidigare. Men för att han ska få mer bukfylla så blandar jag alltid i frukt och grönt i maten. Jag är bara positiv till hans kastrering men jag hade väldig beslutsångest innan jag gjorde det.
har själv mkt beslutsångest i detta med att kastrera har en hane som jag funderar på att kastrera men jag har svårt att bestämma mig. han är väldigt doftfixerad och så skäller han en del på andra som går förbi ute på gatan. har du ngt råd till mig i mitt beslut. vill vara 100% säker i detta beslut

Malin
Svara med citat
  #9 (permalink)  
Gammal 2009-09-03, 20:07
Nykomling

Reg.datum: Aug 2009
Skicka ett meddelande via MSN till byracka
Att kastrera kan ha många fördelar
Det här med att lyfta på benet och så kanske kan variera en del
Men många hanar har svårt att vara i närheten av andra hanar, dem kan även bli lite mer "upproriska" eller svårstyrda om dem inte är kastrerade.

Man brukar överlag få ett jämnare temperament på sin hund.
Det är ingen dramatisk skillnad oftast men alla små bitarna bildar en mer lätthanterlig hund.
Ska man inte ha hunden till avel och man börjar få problem med sin hane tycker jag att det kan vara en bra att kastrera.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Programvara från: vBulletin® Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.1.0 , Svensk översättning av: Anders Pettersson, Style by kreativfantasy.com.

chabby chic termometer med hundar