Hej finns det någon som kan tipsa mig om allergivänliga hundar, jag vet att ingen hund kan kallas för helt allergifri men en del är mindre allergiframkallande.
skulle vilja ha en lite hund, antingen en kinesisk nakenhund eller en med lite längre hår.
tyvärr har jag hört så mycke negativt om små hundar som att dom bara är skälliga och ettriga och inte gillar andra hundar, men jag brukar slå dövörat till.
Chihuahua eller Yorkshireterrier är två raser som brukar gå bra för allergiker. Min dotter är bl.a. pälsdjursallergiker, men chihuahuahunden, speciellt den korthåriga klarar hon av väldigt bra. Hon har själv två stycken.
å va kul med lite förslag, dessutom 2 raser som jag aldrig ens hört ska vara allergivänliga, har mest hört om pudel.
men stämmer det att små hunar är mer ettriga??
Visst finns det ett visst fog för att små hundar är mer skälliga än stora. Men det stora problemet är inte det utan hur ägarna behandlar sina hundar. De flesta som skaffar sig en stor hund är medvetna om att den kommer att behöva uppfostran. Men den lilla är ju så söt. Det gör ju ingenting om han drar i kopplet för det känns ju ingenting iallafall. Han är ju så näpen när han slänger sig ut i kopplet för att attackera grannes rottweiler, dumsnuten. Han tror också att han är en rottweiler osv. När vi tillåter sådant beteende av vår lilla hund så sänder vi ju signaler till honom att det är han som är störst bäst och vackrast. Det är hans uppgift att vakta flocken. En uppgift han av naturliga orsaker inte är kapabel att sköta. Vilket han snart inser och därmed också snabbt får stressrelaterade problem.
Vill du ha en liten hund så visst ska du skaffa dig en. Men var medveten om att även en liten plutt på 1,5 kg är en hund lika mycket som rottweilern och behöver precis lika mycket uppfostran som den. När det gäller allergier så är det så individuellt. Jag vet en som tålde en tax men inte en annan. Man får helt enkelt pröva sig fram. Leta efter en förstående uppfödare som är beredd att ta tillbaka valpen om det inte fungerar. Lycka till med hundköpet.
haha ja det är ju en syn, en dvärghund som tror han kan ge sig på grannens rottis.
men det är nog sant att hunden blir lite vad man gör den till oavsett storlek, och självklart så behöver en liten hund lika mycket uppfostran som en stor, skulle vara kul att gå en lydnadskurs, för det måste man ju kunna göra även med små hundar.
fortsätt gärna kom med förslag på mer allergivänliga hundar, och berätta lite om dess egenskap.
Tyvär kan man inte säga att en hund är allergivänlig . Jag är själv allergisk & har fått testa mig fram . De hundar som sägs vara allergivänliga tex Bischon , pudel känner jag av .
Enklast tror jag är att du besöker de hundar som du är intresserad av för att själv känna dig för . Endel raser kan man känna av när d är valpar - & endel när d blir vuxna ..
Lycka till !