|
Effekterna av kastrering som jag sett refererat till flertalet egna hundar och vänners är:
Hunden får mycket lättare att gå upp i vikt vilket kan vara en fördel för de hundar som "stressar" över tikar, löp och dyl. och därmed förlorar vikt men man får vara beredd på att byta till ett lättare foder som fortfarande innehåller allt din hund behöver utan att behöva "sluta" mata den.
Även krav på fysisk aktivtet är att vänta för att inte få en överviktig hund.
En kastrerad hund KAN komma att bli obetydlig i andra hundars ögon, har sett det i många fall där andra hundar rent ignorerar den kastrerade hanhunden, vilket gjort att denne blir nästan desperat i kontakt med andra hundar..Även en viss del "mobbing" kan uppstå. Dock i de flesta fall en lugn samvaro med andra hundar oavsett kön.
Fördelarna jag sett är att hunden lugnar ner sig beträffande tikar, andra hanhundar och även det du beskriver, slickande och sniffande efter tik kiss. ( Äldre hanhundar behåller detta beteende för det är redan inlärt, även en kastrerad hanhund kan para sig och hänga sig)
Dock lugnar det ned sig litet.. MEN att lukta på andra hundars kiss är för både tikar och hanar ett naturligt beteende, ett sätt att kommunicera!
Det är du som måste ge honom en del promenader som rena dagstidningsläsningen men att strikt arbeta på att göra dig mer intressant och skilja på när han är ute på nyhetsrundan och när han arbetar med dig.
Jag skulle i ditt fall kastrera hanhunden, inte bara för besvären, men är du säker på att han inte skall avlas på har du mer att vinna genom att underlätta stressen hans tikfixering ger.
Lycka till!
Senast redigerad av Hunden den 2010-02-19 klockan 13:50.
|