|
Hur min Chinese crested är
Jag har en nakentik på 4 år. Det finns lite vakthundanlag i rasen (men det finns det väl i alla hundar). Hon skäller till ibland när hon sitter i fönstret och spanar, eller när någon ringer på dörren, men det är bara någon enstaka gång för att jag ska reagera, sen är hon tyst när man säger åt henne. Hon vill bara meddela.
Hon är väldigt tillgiven och följer en vart man än går. När hon väl accepterat någon, vilket hon gör snabbt för det mesta, så är hon sällskapsjuk. Hon sover under mitt täcke i sängen för annars fryser hon och får hicka. Är man ledsen undrar hon vad som är fel och försöker pussa en, men är man glad så är hon minst lika glad.
Hon får duscha en gång i veckan, om det inte är lerigt ute, då blir det avspolning varje dag. Hon blir rakad ca en gång i veckan när det växer ut glesa strån på rygg och nos, och jag borstar tänderna på henne minst ett par gånger i veckan.
Det är en speciell ras, dem är som små clowner eller narrar ibland, hoppar på tre ben, eller går på frambenen bara, vissa av dem kan le och skratta med hela munnen när dem känner igen någon på långt håll som dom gillar, busar och springer runt runt i cirklar, verkar leka hela havet stormar, lär sig trix och konster och älskar att vara i centrum.
Hon springer bredvid mig när vi är ute och joggar, och hon gillar att följa med när vi cyklar. Hon gillar att sola. Det går bra att ha henne som handbagage på flyget.
Jag är allergisk mot hundar och mina föräldrar har astma, men Chinese cresteds tål vi allihopa, och även powder puff går bra!
|