redan från valptiden vänjer jag hunden vid att jag och även andra får pilla i munnen och känna igenom dem.. har man inte vänner man kan be att göra detta så brukar jag faktist ta mig friheten att be dem som stannar och hälsar på hunden

folk tar ju sig ofta friheten att bara sticka fram händerna ändå så .. då kan dem lika bra ge mig den biten tillbaka
mina hundar ska ju övas att stå på borde.. så redan som små vänjer jag dem vid att det itne är farligt att vara på bord.. och lyfter upp dem i princip varje dag.. så dem inte ser bordet som något farligt.. då jag vill att mina hundar ska känna sig helt trygga när dem står på bordet.. då det redan är en otrygg sitvation att en helt okänd människa öppnar käften osv..
nu har jag haft väldigt tur med mina.. (men beror nog också på att dem är så vana att träffa alla möjliga folk) att dem tycker det är superkul med utställningar då det är fina hundar och roliga människor överallt..
dock hade vi oturen på en inoficiell att dommaren var riktigt hårhänt.. massor av hundar av olika raser försökte bita henne flertalet gånger.. då hon verkligen drog hårt överallt.. (tur var att min valp då var en dag för ung..annars hade hon ställts för träning) men min hane är så pass snäll och medgörlig men ändå visade han tänderna lite.. men så fort jag bara petade lite på honom så sluta han.. tyvärr vet jag flera hundar som efter den dommaren är rädda

så det gäller att hålla koll på dommaren också och inte ställa en ovan hund eller rädd hund för en hårdhänt dommare.. då det kan förstöra hela den träningen man lagt ned.
i ringen är det många som vill att hunden ska gå att titta på människan och ha ögonkontakt.. detta har jag fått höra av en dommare (och även flera uppfödare) att det inte är särskilt smart då hunden när den söker ögonkontakt då kommer gå med böjd rygg åt ägarens håll.. och dommaren får då svårt att bedömma rygg och annat.
min unga tik har en tendens att söka efter mattes blick.. så henne har jag övat att kolla på godisen istället.. så håller jag den i samma hand som jag har kopplet.. då behöver hon inte böjja ryggen eller annat utan går snällt en liten bit bakom min hand
man får alltid hitta rätt lösning för varje hund.. godis funkar för vissa.. medans andra struntar totalt i godis vid utställningar.. vissa funkar med leksak som motivation.. andra bara av ägarens berömm.. så det får man se utifrån hunden.. min tik får skinka vid utställning och träning (och får då aldrig just den sorten annars.. utan bara vid speciella tillfällen ...som extra motivation) min hane kör jag med leksak itstället.. då han inte äter så mkt på utställningar.. och där har jag en leksak som är hans favvo som bara ges vid träning eller utställning.. så efter våran tur är klar så busar vi med den och han få ha den i buren och blir jättenöjd..
min golden därremot tar varken godis eller leksak.. men kel går alltid hem
så man får helt enkelt se till hunden och vad som funakr bäst i röriga sitvationer..försök även träna hunden på annan plats än hemma så den är van att öva med människor och anant i rörelse..
sorry om det blev lång

hoppas det kan hjälpa lite iaf : )