Visa ett inlägg
  #4 (permalink)  
Gammal 2007-07-06, 13:29
Bindy Shih kennel Bindy Shih kennel är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Bindy Shih kennel
Jeg for min del har nå brukt 1.5 år på å studere rasen shih tzu. Spurt oppdrettere med mange års erfaring, lest bøker, funnet masse info på nettet. Har også skaffet meg en mentor, noe som er vel så viktig.

Jeg tenker at skal man drive oppdrett, bør man vite ALT om rasen man skal avle på. Det være seg dens historie, rasestandarden, hva som finnes på linjene av sykdom. Selvsagt også lære seg linjene. Dette med genetikk og avl er et kjempespennende tema. Det finnes kurs man kan gå og jeg vil vel anbefale ett slikt kurs før man selv har kull.

Så er det jo selvsagt en veldig fordel om man får vært med på noen fødseler før man selv skal i ilden, for å si det sånn. Man lærer masse på den måten.

Dette med genetikk bør man uansett sette seg litt inn i før man avler. Dette fordi man da kan finne noen overraskelser som kanskje gjør at du vurderer på nytt hvem du skal bruke på tispa de f.eks.

Dette er et langvarig og nitidig arbeide, men jøss man får igjen for det. Går du inn for å finne ut av dette og bruker tid på det, vil du sitte med god informasjon og ett godt grunnlag for avl på dine hunder.

Lykke til!